Ipren suppositorier nu även för små barn

Report this content

Ipren är ett smärtstillande och febernedsättande läkemedel mot tillfällig värk och feber. Nu lanseras Ipren suppositorier 60 mg som är framtagna för barn mellan 7-15 kg.  Förpackningarna finns tillgänglig på apotek och övriga försäljningsställen för receptfria läkemedel från och med oktober månad.

Sedan tidigare finns Ipren oral suspension för barn från 7 kg. Nya Ipren 60 mg suppositorier fungerar som ett bra komplement när barnet inte kan eller vill svälja oral suspension.

– ”Rätt dos enkelt” är det vanligaste svaret vi får när vi frågar Sveriges föräldrar vad som är viktigt för dem när det gäller lindring av små barns värk och feber. Därför är vi väldigt glada över att kunna underlätta för föräldrar med små barn som av olika anledningar inte alltid kan eller vill svälja sin medicin, säger Gunilla Silva, pressansvarig för Ipren i Sverige.

Ipren erbjuder ett brett sortiment av smärtstillande och febernedsättande värktabletter som innehåller det aktiva ämnet ibuprofen. Ibuprofen är inflammationshämmande och läkemedlet är därför extra lämpligt vid behandling av värk och feber kopplat till inflammationer. Ipren suppositorier med ibuprofen är receptfria för användning till barn från 7 kg under högst 3 dagar i följd.

Suppositorier, suppar, förs in i ändtarmen med den trubbiga änden först. Det är viktigt att utgå från barnets kroppsvikt för rätt dos. Dosen bör ges var 6:e timme och högst 4 gånger per dygn.

– Det är väldigt viktigt att föräldrar till små barn känner sig trygga med rätt dosering av ett läkemedel. Som småbarnsförälder känner man sig ofta stressad av barnets sjukdom, varför enkla, och flera alternativ vid medicinering är mycket välkomna, säger Helene Westin Pettersson apotekschef och legitimerad receptarie på Kronans Apotek.

Ipren suppositorier 60 mg finns tillgängliga att köpa på apotek och övriga försäljningsställen för receptfria läkemedel. Rekommenderat pris är 39,50 kronor.

Inflammation
Ipren är inflammationsdämpande. Vanliga tecken på en inflammation är svullnad, rodnad, dunkande värk, värmekänsla och feber.

Om Ipren
Ipren är ett läkemedel vid tillfällig värk och feber som finns i varianterna; tablett, mjuka kapslar, gel, oral suspension och suppositorier. Läs alltid bipacksedeln, särskilt vid överkänslighet, annan sjukdom, graviditet eller om du försöker bli gravid. Ipren distribueras i Sverige av McNeil Sweden AB, en del av Johnson & Johnson Consumer Nordic.

För mer information:

För frågor, vänligen kontakta:
Gunilla Silva, pressansvarig för Ipren i Sverige

E-post: gunilla.silva@cohnwolfe.com