Kollektivet EMBRACE – Meleat Fredriksson, Adam Seid Tahir och Lydia Östberg Diakité – har premiär på MDT den 16 maj

Report this content

Tre namnkunniga konstnärer går samman i verket EMBRACE om vänskap och intimitet. Bakom föreställningen står kollektivet (med samma namn). De bjuder in till ett rum som omfamnar skepticism, förvirring och den uttröttande ambitionen. Vardagshänget intar scenen, där olika variationer av en verklighet förhandlas med ömhet. Föreställnignen spelas på MDT Moderna Dansteatern 16-19 maj.

En bild som visar klädsel, person, Människoansikte, inomhus

Automatiskt genererad beskrivning

Foto från Dubrovnik Summer Festival

Kollektivet EMBRACE (Meleat Fredriksson, Adam Seid Tahir, Lydia Östberg Diakité) har undersökt vänskap som koncept och ställt frågor som; Vad är intimitet? Vad betyder det att vara ömsesidigt beroende av varandra? Att ha valt varandra och gå genom livet tillsammans? Utifrån rörelser och dynamiker som uppstår mellan “vännerna” i vardagliga situationer har de skapat metaversioner av “sig själva” som upplöses och skapas om på nytt.

ett vardagsrum. en soffa. skärmar lyser men ingen tittar egentligen.
du ligger ned, vi sitter och hen fixar sitt hår.
hemligheter slutar vara hemligheter.
det är sol ute men alla är för trötta. Kanske senare.
Vad sa du?
konversationer omlott. tankar som har fastnat på annat.
jag är ledsen, du är irriterad, och ni har jättemycket energi.
alla vet allt och ingen lämnar.

EMBRACE är ett kollektiv med tre namnkunniga konstnärer: Meleat Fredriksson, Adam Seid Tahir och Lydia Ö Diakité, som under våren 2020 gick samman för att påbörja arbetet med sitt debutkollektivprojekt. Projektet EMBRACE omfattar även research inför en dansföreställning med samma namn. Namnet kan kopplas till grunden för samarbetet: att omfamna kollektivets gemensamma existens och upplevelser av en afrikansk diaspora i Norden, och att undersöka och utforska hur dessa påverkar deras sätt att skapa konst.

Spelperiod
To 16.5.2024, 20:00-21:00, MDT
Fr 17.5.2024, 20:00-21:00, MDT
Lö 18.5.2024, 18:00-19:00, MDT
Sö 19.5.2024, 15:00-16:00, MDT
Biljetter

Medverkande
Koncept och koreografi: EMBRACE (Adam Seid Tahir, Lydia Östberg Diakité, och Meleat Fredriksson)
Artister: Adam Seid Tahir, Lydia Östberg Diakité, Meleat Fredriksson och Nova Varnrable
Musik: Nova Varnrable
Scenografi: Aida Ra Mana och Lydia Östberg Diakité
Kostym: Lydia Östberg Diakité

Samproduktion: MDT och Vitlycke - Center for Performing Arts
Med stöd av Nordic Culture Fund and Creative Europe Programme of the European Union within the project Future Epics

Tack till Holger Hartvig

Biografier
Meleat Fredriksson är en koreograf och dansare baserad i Köpenhamn. Hon har en BA i dans och koreografi från The Danish National School of Scenkonst. Meleats processer bärs av intuition och nyfikenhet. I sitt arbete skapar hon förkroppsligade situationer där mångskiktade meningar och känslor framträder. Hennes erfarenhet sträcker sig från att skapa och uppträda i verk för scen, skolor, och på utställningsplatser till att undervisa workshops och att organisera evenemang.

Meleats verk har visats på festivaler som My Wild Flag (SE), Göteborg Dans- och teaterfestival (SE), TheCarrierBag Festival (DK), New Sh*t (DK), Dubrovnik Summer Festival (HR) och Hong Kong International Choreography Festival (HK). Meleat har skapat och uppträtt för, eller tillsammans med Noé Soulier, Ligia Lewis, Andros Zins Browne, Lydia Östberg Diakité, Adam Seid Tahir, dansatelier och Francesco Scavetta bland andra. Hon var också med och grundade danseatelier; ett självorganiserat studioutrymme och en grupp på 11 performancekonstnärer i Köpenhamn.
Läs mer om Meleat Fredriksson.

Adam Seid Tahir (hen) är en koreograf och creative technologist. Hens två roller innebär att skapa performativt arbete och designa/utveckla hemsidor. Dessa praktiker vävs också samman och expanderar till att skriva texter, skapa videoinstallationer, 3D-animationer, sensorbaserade instrument och att bygga den nya MDT-hemsidan som lanserades 2023. Seid Tahir använder spekulativ fantasi som ett verktyg för motstånd och centrerar sitt arbete kring att skapa högljudd och immersiv svart queer-fiktion. Hen är intresserad av mytologiska figurer, dagdrömmar och att bygga affektiva maskiner. Dessa intressen flätas ofta samman genom vatten, där de tar formen av sirener, vattenfall och nedsänkta transatlantiska kommunikationskablar. I sina senaste verk fortsätter Seid Tahir att återvända till praktiken att fläta hår. Både dess traditionella innebörd med sina förföräldrars sociala traditioner och genom den utvidgade idén om flätning som en metod för att arbeta tillsammans. Med det senare har Adam nyligen samarbetat med Amina Seid Tahir och kollektivet EMBRACE (Lydia Östberg Diakité, Meleat Fredriksson och Adam Seid Tahir).
Läs mer om Adam Seid Tahir.

Hen har presenterat sina verk på bland annat: Kunstenfestivaldesarts 2023 (BE), New Sh*t @ Dansehallerne 2022 (DK), Emergentia 2022 (CH), Batard 2022 (BE), My Wild Flag 2021 (SE) och Dubrovnik Summer Festival 2020 (HR). Hen har arbetat med andra konstnärer inklusive: Bambam Frost, Pontus Pettersson, Frederic Gies, Theo Clinkard, Samlingen, Meleat Fredriksson, Lydia Östberg Diakité, Amina Seid Tahir, Paloma Madrid, Eleanor Bauer, Zoë Poluch och Michael Keegan-Dolan. Hen har studerat kurser och program så som: Dekoloniala strategier inom konst och aktivism på Uniarts (SE), Estetik på LTU (SE), Programmering för konstnärer på Konstfack (SE), Ballet Junior de Geneve (CH) och Kungliga Svenska Balettskolan (SE).

Lydia Östberg Diakité är en dansare, koreograf och facklig organisatör som sedan 2013 är baserad i Köpenhamn. Ö. Diakité inspireras av och refererar i sitt arbete till populärkulturella fenomen, hyper-performativitet, samtidskritik och ömhet. Dessa teman och koncept gestaltas i verken EMBRACE och CRY BABY. Ö. Diakité arbetar med en intersektionell feministisk ingång i sina konstnärliga processer och praktiserar avkolonisering av konstskapandet och ser ett värde i att forma nya kollektiva verkligheter. Ö. Diakité la grunden till Dance Cooperative och driver det tillsammans med 15 konstnärer i Köpenhamn. Sedan 2019 sitter Ö. Diakité i styrelsen av The Union, en fackförening som arbetar mot eliminerandet av rasism på kultur och konstscenen i Danmark.
Läs mer om Lydia Ö Diakité.

Johanna Gubbins
johanna@mdtsthlm.se
MDT Moderna Dansteatern

MDT Moderna Dansteatern är en ledande scen för samtida koreografi och performance och en plattform för samproduktion belägen i en före detta torpedverkstad på Skeppsholmen i Stockholm. MDT (mdtsthlm.se)