Premiär för en nordisk topplista över bästsäljande spel

Report this content

Efter åtskilliga år med Speltoppen som listar de mest säljande spelen i Sverige och motsvarande i Norge, Danmark och Finland, är det nu dags för en gemensam nordisk topplista.

Utifrån betraktas ofta Norden som en marknad och tillsammans utgör Sverige, Norge, Danmark och Finland en av de fem största regionerna inom dataspel i Europa enligt marknadsundersökningsföretaget GfK.

– Förutom ett allmänt intresse för en nordisk topplista finns det även ett starkt önskemål från branschens aktörer att kunna avläsa vilka spel som sålt bäst i Norden, säger Martin Lindell, analytiker på Dataspelsbranschen.

Den nordiska Speltoppen tas fram av media control-GfK som sammanställer försäljningsrapporter från återförsäljare i Norden.

– Vi är oerhört glada över att i vårt samarbete kunna presentera en officiell nordisk topplista. Branschen har länge efterfrågat en sådan sammanställning. Nu när vi även startat vår mätning i Norge samt ett internationellt sammanställningsarbete för de fyra länderna så täcker vi nu hela Norden och kan med stolthet leverera detta, säger Magdalena Jönsson, Projektledare för spelmätningar hos GfK.

Den första officiella listan som presenteras blir oktoberlistan för 2010. Trots att Norden ses som en marknad råder det skillnad mellan de olika länderna i tycke och smak. T.ex. så är NHL 11 stort i Sverige och Finland, men säljer inte lika bra i Danmark och Norge.

Nordiska Speltoppen oktober 2010:
1. FIFA 11

Informatör och analytiker
martin.lindell@dataspelsbranschen.se

0706-62 94 96

Dataspelsbranschen är en samarbetsorganisation som samlar och sammanställer dator- och tv-spelsbranschens gemensamma ansvar och frågor och kommunicerar dessa. Dataspelsbranschen är branschföretagens representant i det offentliga samtalet och gentemot samhället i övrigt.

Bakom Dataspelsbranschen står branschföreningarna Spelplan-ASGD och MDTS, som företräder utvecklare, producenter (Spelplan-ASGD) respektive förlag och distributörer (MDTS).