Spelgalan 2001

Report this content

SPELGALAN 2001 Igår ägde den andra upplagan av Spelgalan rum där det gångna årets bästa dator- och Tv-spel premierades. Uppemot 500 gäster fanns på plats på Cirkus i Stockholm där galan ägde rum i år. Sammanlagt delades 16 priser ut. Priset, utöver äran, bestod av den s.k. "Fia-pjäsen", en spelstatyett i glas designad av Erik Espmark och framställd av Karin Hammar - Stockholms Glasbruk Skansen samt ett diplom. Två stora nyheter hade tillkommit. Den första var att allmänheten fick vara med och rösta på sina favoritspel på webbsidan www.spelgalan.com och därigenom påverka vilka spel som tog hem priset i respektive kategori. Den andra nyheten var att galan föregicks av en produktvisning där MDTS medlemsbolag visade upp nya och kommande produkter. Bl.a. visades Microsofts omtalade spelkonsol X-box för första gången i Sverige. ÅRETS VINNARE Barn: Spyro - Year of the Dragon (PlayStation One - Egmont Entertainment) Lek & lär: Bygg flygplan med Mulle Meck (PC - Levande Böcker i Norden) Äventyr: Shenmue (Dreamcast - Brio Leksaker) Strategi: Ground Control (PC - PAN Interactive) Rollspel: Baldurs Gate 2 (PC - Vision Park Entertainment) Simulator: The Sims (PC - Electronic Arts Nordic) Action: No One Lives Forever (PC - Electronic Arts) Nätverk: Half-Life Generation (PC - PAN Interactive) Online: Asherons Call (PC - Microsoft) Musik: Magix Music Maker Generation 6 (PC - Infogrames Nordic) Sport: Virtua Tennis (Dreamcast - Brio Leksaker) Racing: Collin McRae 2.0 (PlayStation One - Egmont Entertainment) Årets svenska spel: Ground Control (PC - PAN Interactive) Årets spel: The Sims (PC - Electronic Arts) Dessutom delades två specialpriser ut; Årets marknadsföringsaktivitet: F1 2000/EA Årets butik: Game i Täby, Stockholm Hemsida: http://www.mdts.se Info: mailto:info@mdts.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/03/20010403BIT00570/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/03/20010403BIT00570/bit0002.pdf