MECAs fokus 2023: reparationer av bilglas står högt på listan

Den svenska verkstadskedjan MECA kommer under 2023 att erbjuda reparation av glasrutor och byte av rutor i sina verkstäder. För att kunna erbjuda de anslutna verkstäderna utbildning på området pågår en utbildningsturné i ProMeisters* regi där verkstäder på 26 orter kommer utbildas löpande under 2023.

Att proaktivt kunna upptäcka skadade glasrutor i samband med service eller annan reparation, kommer blir ett mervärde för MECAs verkstadskunder. Att åtgärda glasrutorna och på så vis undvika att behöva byta ut hela rutor kommer dessutom innebära stora fördelar för miljön.

– Det kommer bli det både enklare och billigare för bilägarna då MECAs verkstäder kommer kunna upptäcka skadade bilglas och laga dem innan det är för sent, säger Johan Christersson, Kedjechef MECA.

– För att ytterligare förenkla för bilägaren har vi avtal med försäkringsbolag så bilägaren endast behöver ha kontakt med oss på MECA. Hör med din lokala verkstad för mer information, säger Johan Christersson.

För utbildningen i glasreparationer kommer totalt 26 orter besökas under 20 veckor. För utbildning i byten av rutor kommer utbildningar under våren att hållas i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå. De båda utbildningarna sköts av ProMeister* som kommer att säkerställa att lokala verkstäder får rätt kompetens inom kalibrering, reparation, byte av glasrutor och administration.

– Intresset har varit stort. Det är många verkstäder som ser fördelarna med att också kunna identifiera och reparera glasskador på bilar som redan finns i deras verkstad, säger Stefan Andersson, operativ chef på ProMeister*.

*ProMeister fokuserar bland annat på utbildning och ingår tillsammans med MECA i den svenska koncernen Mekonomen Company.