Mechanum Åbro slår upp portarna

– Framgångsrikt verkstadskoncept expanderar kraftigt
Göteborg 7 oktober, 2008 – Sveriges enda renodlade auktoriserade flermärkesverkstad öppnar sin första skräddarsydda anläggning i Göteborgsregionen. Mechanum Åbro är en kraftigt förstärkt version av utvecklingsanläggningen i Partille och erbjuder ett helt nytt alternativ inom bilverkstäder. Kunden och kundens behov står i centrum och verksamheten fokuserar helt och hållet på service och reparationer av utvalda märken.

– Vi ser en kraftig efterfrågan på högkvalitativa och serviceinriktade märkesverkstäder, säger Mikael Eliasson, VD Mechanum. Vårt arbetssätt är professionellt i allt från bemötande till service och vi sätter med vår nya toppmoderna anläggning en ny standard inom branschen.

Sedan 2002 är det fritt för oberoende verkstäder att bli märkesverkstäder. EU bedömde att den tidigare marknadsstrukturen var konkurrenshämmande och öppnade upp marknaden för konkurrens. Mechanum har tagit vara på den nya lagstiftningens möjligheter och satsat på en renodlad auktoriserad flermärkesverkstad.

Mechanum öppnade sin utvecklingsanläggning i Partille 2007. Satsningen har blivit mycket uppskattad och i den senaste verkstadsundersökningen utförd av Volvo låg Mechanum i topp. Undersökningen omfattade 79 verkstäder och bedömde nivån på bemötande och kvalitet. Med 92 procent nöjda kunder bland Volvoägarna är Mechanum bäst bland Volvoverkstäderna.

– Vi satsar allt på att Mechanum Åbro ska bli minst lika framgångsrik som vår första anläggning, säger Mikael Eliasson. Kunderna vill ha service men också ett attraktivt pris. Vårt koncept, Good value, tillgodoser båda dessa krav. Nu jobbar vi vidare för att bli bästa verkstad även för våra övriga märken Saab, Opel, Volkswagen, Skoda och Audi.

Med 96 procent nöjda kunder inom alla märken överträffar Mechanum genomsnittet för marknaden på 70 procent med god marginal.