God hörsel handlar inte längre om ålder

Hörselimplantatet Bonebridge godkänt för barn

Bonebridge, världens första benledningsimplantat, är nu även godkänt för användning hos barn över fem år med hörselnedsättning. Därmed är teknologin som lanserades för vuxna för två år sedan även tillgänglig för yngre. Med metoden, som bygger på vibrationer genom skallbenet som sedan omvandlas till ljud, är det möjligt för personer med hörselproblem att höra bättre igen.

Tre procent av världens barn har någon form av hörselnedsättning och varje år föds omkring 200 barn i Sverige med nedsatt hörsel. Beroende på var skadan finns så kommer barnet i fråga för olika typer av hjälpmedel. Ett så kallat Bonebridge-implantat kan bli aktuellt när den naturliga ljudvägen till innerörat är blockerad, till exempel på grund av missbildningar i ytteröra eller hörselgång, misslyckade eller verkningslösa mellanöreoperationer, vid ensidig dövhet och för dem som inte kan bära konventionell hörapparat på grund av kronisk inflammation eller hörselgångseksem.

Överför ljud via skallbenet
Bonebridge är ett så kallat benledningsimplantat, vilket innebär att hörsel skapas med hjälp av vibrationer via huvudets skallben. Därifrån leds de vidare till innerörat som överför impulserna till hörselnerven. Hjärnan uppfattar då dessa som ljud. Operationen består av ett relativt enkelt kirurgiskt ingrepp på cirka 1 timme, då implantatet fästs med två skruvar i skallbenet. När allt är läkt kan en magnetförsedd ljudprocessor (hörapparat) fästas utanpå huden. Den döljs ofta i håret och finns i flera olika färger.

Nu kan alltså även barn dra nytta av Bonebridge-tekniken. Professor Malou Hultcrantz på Karolinska universitetssjukhuset, ser detta som ett bra alternativ för många unga patienter: "Tack vare Bonebridge-systemet har vi kunnat ge många människor som lider av en viss typ av hörselnedsättning en mycket bättre livskvalitet. Att vi nu kan behandla även barn med denna teknik är ett viktigt steg i utvecklingen. Dock måste man beakta att implantatet, för att klara stora hörselnedsättningar, är stort och kräver plats i skallbenet, vilket kräver kontroll med datortomografi före operationen. Om det finns anatomiska förutsättningar gör operationen och implantatet att vi kan skapa möjligheter för barn med vissa hörselproblem att utvecklas mer normalt hörselmässigt."

”Bonebridge är det första systemet som bygger på att implantatet placeras helt under huden. Detta är viktigt för barn eftersom det innebär att det inte finns någon risk för infektion från utsidan”, säger professor Hultcrantz.

Estetiska överväganden spelar också en viktig roll. Implantatet är helt osynligt när det är placerat under huden och den yttre ljudprocessorn är förhållandevis liten och platt vilken gör den mindre synlig hos ett barn.

I slutet av mars tilldelades MED-EL den österrikiska statens innovationspris för utvecklingen av Bonebridge som nu används världen över. Eftersom den externa ljudprocessorn lätt kan bytas ut kan användarna enkelt dra nytta av kommande tekniska innovationer.

Mer information om MED-EL och Bonebridge hörselimplantatsystem finns på: http://www.medel.com/int/bonebridge/

Presskontakt:
Malou Rönnmark
Tfn: +46 (0) 70-794 42 64
E-post: malou.ronnmark@prat.se

Kontakt MED-EL:
Thomas Herrmann
MED-EL Medical Electronics
Fürstenweg 77a
A - 6020 Innsbruck
Tfn: +43 (0) 512 288 889-182
E-post: thomas.herrmann@medel.com

Ansvarig för innehållet:
MED-EL Elektromedizinische Geräte Gesellschaft m.b.H.
Fürstenweg 77a
6020 Innsbruck, Österrike
Tfn: +43 (0) 512 288 889
E-post: office@medel.com
Register-Nr. FN 48608h

Om MED-EL
Innsbruckbaserade MED-EL Medical Electronics är en världsledande leverantör av hörselimplantat. Familjeföretaget är en pionjär inom industrin. De båda österrikiska forskarna Ingeborg och Erwin Hochmair utvecklade världens första mikroelektroniska cochleaimplantat med flera kanaler 1977. Cochleaimplantatet, som ger en elektrisk stimulering direkt till cochlean, var och förblir den första ersättningen för ett mänskligt sinne, hörselsinnet. År 1990 lade de grunden för företagets framgångsrika utveckling, när de anställde sin första personal. Idag sysselsätter företaget fler än 1500 personer över hela världen.

MED-EL har världens största utbud av implantatlösningar för olika grader av hörselnedsättning: cochlea- och mellanöreimplantat, EAS (kombinerad elektroakustisk stimulering) implantatsystem och hjärnstamsimplantat samt världens första aktiva benledningsimplantat. Människor i ca 100 länder kan i dag höra tack vare produkter från MED-EL. www.medel.com

Taggar: