Hörselimplantat nominerade till European Inventor Award 2014

Europeiska patentorganisationen prisar de viktigaste innovationerna de senaste åren

Innsbruck, Österrike, 29 april 2014 – Idag tillkännagav den Europeiska patentorganisationen (EPO) de nominerade kandidaterna till årets European Inventor Award. Bland de tre nominerade inom kategorin livsverk finns Dr. Ingeborg och Prof. Dr. Erwin Hochmair, grundare av MED-EL. På 1970-talet lade forskarna grunden för utvecklingen av det första mikroelektroniska och flerkanaliga cochleaimplantatet, och har sedan dess hjälpt 100 000 personer som lider av hörselnedsättning.

European Inventor Award delar årligen ut pris till forskare världen över som väsentligt bidrar till den tekniska utvecklingen och den ekonomiska tillväxten. Bland tidigare vinnare i kategorin livsverk återfinns vetenskapsmän som läkaren Martin Schadt för hans uppfinning av LCD-tekniken och virologisten Erik De Clercq för hans bidrag till antiviral terapi. Det officiella tillkännagivandet av årets pristagare äger rum den 17 juni i Berlin, Tyskland.

Det handlar om kreativitet
European Inventor Award initierades av EPO under 2006. Juryn bedömer huvudsakligen uppfinnarnas kreativitet som skapar tekniska framsteg och bidrar till att förbättra det dagliga livet för många människor i världen. EPO:s motivering till utnämningen av Dr Ingeborg och Prof. Dr Erwin Hochmair lyder: "Utvecklingen och lanseringen av det första mikroelektroniska och flerkanaliga cochleaimplantatet har förändrat livet för många hörselskadade personer. Tack vare detta högteknologiska implantat och tekniken för elektrisk stimulering får personer med svår till grav hörselnedsättning chansen att höra igen och leva ett normalt liv". Även forskare från områdena medicin och elektroteknik är nominerade i kategorin livsverk.

Tvärvetenskaplig forskning från starten
På 1970-talet lades grunden för utvecklingen av det moderna cochleaimplantatet av Ingeborg och Erwin Hochmair vid Wiens tekniska universitet. År 1977 utfördes med framgång den första operationen med mikroelektroniska och flerkanaliga cochleaimplantatet i Wien, som utvecklats av de två forskarna. "Vi är mycket glada över nomineringen. Att bli nominerad sätter fokus på hörselnedsättning och de möjligheter som ges genom cochleaimplantat", säger Dr Ingeborg och Prof. Dr Erwin Hochmair.

I september 2013 mottog Ingeborg Hochmair The Lasker Award”[1] , medicinvärldens motsvarighet till Nobelpriset, för prestationen att utveckla en av de få produkter som kan ersätta ett mänskligt sinne.

För mer information, besök www.epo.org/european-inventor.

Innsbruckbaserade MED-EL Medical Electronics är en världsledande leverantör av hörselimplantat. Familjeföretaget är en pionjär inom industrin. De båda österrikiska forskarna Ingeborg och Erwin Hochmair utvecklade världens första mikroelektroniska cochleaimplantat med flera kanaler 1977. Cochleaimplantatet, som ger en elektrisk stimulering direkt till cochlean, var och förblir den första ersättningen för ett mänskligt sinne, hörselsinnet. År 1990 lade de grunden för företagets framgångsrika utveckling, när de anställde sin första personal. Idag sysselsätter företaget fler än 1500 personer över hela världen.

MED-EL har världens största utbud av implantatlösningar för olika grader av hörselnedsättning: cochlea- och mellanöreimplantat, EAS (kombinerad elektroakustisk stimulering) implantatsystem och hjärnstamsimplantat samt världens första aktiva benledningsimplantat. Människor i ca 100 länder kan i dag höra tack vare produkter från MED-EL. www.medel.com

Presskontakt:
Malou Rönnmark