MED-EL gör hörselkampanj på arabiska och persiska i Sverige

Report this content

Efter svenska är arabiska det mest talade språket i Sverige. Även persiska har blivit ett av våra stora språk. Ändå ser man sällan informationskampanjer på något av dessa språk. MED-EL, som arbetar med hörselimplantat, bestämde sig för att ändra på detta.

Arabiska har gått om finska som det mest talade språket i Sverige. Därmed tillhör arabiska tillsammans med finska och persiska de största språken i Sverige, förutom svenska. Trots att ungefär 600 000 personer i Sverige talar arabiska eller persiska, ser man sällan kommunikation eller kampanjer på dessa språk. Personer i dessa språkgrupper som inte talar svenska riskerar därför att missa viktig information – inte minst sådan som rör familjens hälsa.

Ungefär 1,6 miljoner personer i Sverige lider av nedsatt hörsel och i takt med vår stigande livslängd står vi inför ett växande folkhälsoproblem. Att höra dåligt försvårar sociala kontakter och sänker därmed livskvaliteten. Eftersom hörseln har en viktig inverkan på språkutvecklingen, är det extra viktigt att uppmärksamma och åtgärda hörselproblem hos barn.

- Vi vet att många i Sverige, men förstås inte alla, i arabisk och persisktalande familjer inte känner till rätten att få kostnadsfri hörselvård i Sverige. Det ville vi ändra på genom denna kampanj, säger Agnes Lindholm på MED-EL Nordic.

- Situationen gäller förstås även många andra i Sverige. Enligt undersökningar väntar många i över 10 år innan de söker hjälp för sin dåliga hörsel.

Det är viktigt att upptäcka hörselproblem tidigt för att få effektiv hjälp om så behövs. En rekommendation är testa hörseln på en vårdmottagning minst vart femte år i åldern 18-44 år, minst vart tredje år i åldern 45-59 år och minst vartannat år efter 60 års ålder.

Kampanjen genomförs på Facebook på arabiska, persiska/farsi och svenska med start under november månad och uppmanar mottagarna att göra ett digitalt hörseltest som ett första steg. På nyutvecklade webbplatser finns ytterligare viktig information på arabiska, persiska och svenska.

MED-EL är ett globalt medicinteknikföretag och leverantör av hörselimplantat, produkter som inte ska förväxlas med hörapparater. Hörselimplantat återskapar hörseln genom att stimulera hörselnerven med elektriska impulser. Eftersom produkten hittills är den enda ersättningen för ett mänskligt sinne, ses den av många som en av de största tekniska landvinningarna i modern tid.

För mer information och högupplösta bilder, kontakta:

Agnes Lindholm, PR and Communications Manager, MED-EL Nordic
Tel: 08-410 360 40
Mail: agnes.lindholm@medel.com

Om MED-EL

MED-EL Medical Electronics är en världsledande leverantör av hörselimplantat och arbetar för att hörselnedsättning inte ska hindra människors möjlighet att kommunicera.  Företaget är baserat i Österrike och är ett privat företag som grundades av forskarna och pionjärerna Ingeborg och Erwin Hochmair. Deras banbrytande forskning ledde till utvecklingen av världens första mikroelektroniska cochleaimplantat med flera kanaler som framgångsrikt implementerades år 1977. Det blev sedermera basen för dagens moderna cochleaimplantat. I dag sysselsätter företaget över 1900 personer över hela världen.
MED-EL har det bredaste utbudet av implanterbara och icke-implanterbara lösningar för alla typer av hörselnedsättning vilket gör det möjligt för personer i 123 länder kan i dag höra tack vare produkter från MED-EL. MED-EL:s lösningar omfattar cochlea- och mellanöreimplantat, EAS (kombinerad elektroakustisk stimulering) implantatsystem och hjärnstamsimplantat samt världens första aktiva benledningsimplantat. Se mer på www.medel-nordic.se