Ny teknik förbättrar svenskarnas hörsel

Report this content

För ett år sedan startade de första operationerna i Sverige med det nya hörselimplantatet Bonebridge. Det bygger på en ny teknik som gör det möjligt för hörselskadade personer att återfå hörseln. Hittills har 16 svenskar försetts med det nya implantatet.

Förskolläraren Kristina Moberg i Örnsköldsvik var en av de allra första patienterna. För några år sedan blev hon döv på ena örat.

− Vardagen har förstås blivit lättare nu när jag inte behöver anstränga mig lika mycket för att höra och kollegorna uppskattar att jag inte behöver fråga om hela tiden vad de säger, säger Kristina Moberg.

Överför ljud via skallbenet
Bonebridge är ett så kallat benledningsimplantat, som innebär att hörsel skapas med hjälp av mekaniska vibrationer via skallbenet. Därifrån leds de vidare till innerörat som överför impulserna till hörselnerven.  Hjärnan uppfattar då dessa som ljud. Operationen består av ett relativt enkelt kirurgiskt ingrepp på cirka 1 timma, då implantatet fästs med två skruvar i skallbenet. När allt är läkt fixeras en magnetförsedd ljudprocessor utanpå. Den döljs ofta i håret och finns i flera olika färger.

Implantatet passar när den naturliga ljudvägen till innerörat är blockerad, till exempel på grund av missbildningar i örat, misslyckade eller verkningslösa mellanöreoperationer eller vid ensidig dövhet, och för dem som inte kan bära konventionell hörapparat på grund av kronisk inflammation eller hörselgångseksem.

De 16 svenskar som försetts med implantaten har opererats vid Örnsköldsviks sjukhus, Akademiska Sjukhuset i Uppsala, Universitetssjukhuset i Linköping och Karolinska Sjukhuset i Stockholm. Den allra första operationen, liksom hälften av de efterföljande, har genomförts av Joakim Grendin, överläkare vid Örnsköldsviks Sjukhus.

− Genom att själva implantatet placeras helt under huden minskas risken betydligt för infektioner, hudirritationer och andra komplikationer, säger dr Joakim Grendin. Den nya tekniken är därför något som verkligen förbättrar livskvaliteten och patienternas tillvaro.

Lovande studier
En tremånadersuppföljning[i] på fyra sjukhus i Tyskland och Österrike kring säkerheten och effektiviteten hos Bonebridgeimplantat visar på positiva resultat. En ytterligare studie[ii] där Bonebridgeimplantaten jämfördes med andra benledningslösningar visade positiva resultat vad gäller språkförståelse hos alla de fyra undersökta patienterna.

Bonebridge-implantatet är resultatet av årtionden av erfarenheter från utvecklingen av hörselimplantat inom det österrikiska företaget MED-EL. Företaget marknadsför och tillverkar även de så kallade cochleaimplantaten, en av de få produkter som återskapar ett mänskligt sinne.  Bedriften att över åren utveckla den tekniken ledde till att företagets vd och grundare, tillsammans med utvecklare i Australien och USA, nyligen mottog The Lasker Award, den amerikanska medicinvärldens motsvarighet till Nobelpriset.

[i] First European Multicenter Results with a New Transcutaneous Bone Conduction Hearing Implant System: Short-Term Safety and Efficacity. *Georg Sprinzl, Thomas Lenarz, Arneborg Ernst, §Rudolf Hagen,*Astrid Wolf-Magele, Hamidreza Mojallal, Ingo Todt, §Robert Mlynski,and kMario D. Wolframm

[ii] Transcutaneous bone-conduction hearing device: audiological and surgical aspects in a first series of patients with mixed hearing loss. MAURIZIO BARBARA1, MARCO PEROTTI2, BARBARA GIOIA2, LUIGI VOLPINI1 & SIMONETTA MONINI1

För mer information, vänligen kontakta:
Malou Rönnmark, Presskontakt MED-EL
E-post: malou.ronnmark@prat.se

Joakim Grendin, Överläkare Öron-, näs- och halskliniken, Örnsköldsviks sjukhus
E-post: joakim.grendin@lvn.se

Thomas Herrmann, MED-EL Medical Electronics
E-post: thomas.herrmann@medel.com
Telefon: +43 (0) 512 288 889-182

Om MED-EL
Innsbruckbaserade MED-EL Medical Electronics är en världsledande leverantör av hörselimplantat. Familjeföretaget är en pionjär inom industrin. De båda österrikiska forskarna Ingeborg och Erwin Hochmair utvecklade världens första mikroelektroniska cochleaimplantat med flera kanaler 1977. Cochleaimplantatet var och förblir den första ersättningen för ett mänskligt sinne, hörselsinnet. År 1990 lade de grunden för företagets framgångsrika utveckling, när de anställde sin första personal. Idag sysselsätter företaget fler än 1500 personer över hela världen.

MED-EL har världens största utbud av implantatlösningar för olika grader av hörselnedsättning: cochlea- och mellanöreimplantat, EAS (kombinerad elektroakustisk stimulering) implantatsystem och hjärnstamsimplantat samt världens första aktiva benledningsimplantat. Människor i ca 100 länder kan i dag höra tack vare produkter från MED-EL.

Taggar: