Delårsrapport januari – september 2014

Januari - september 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 10 198 (9 664) MSEK vilket motsvarar en ökning med 6% och en organisk tillväxt[1] på 3% jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 2 978 (2 719) MSEK, motsvarande en marginal på 29,2 (28,1)%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 283 (1 087) MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till 677 (547) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 2,24 (1,82) SEK.
  • Fritt kassaflöde per aktie uppgick till 6,34 (6,48) SEK.
  • Prognos för helåret 2014

”Meda bedömer att försäljningen för helåret 2014 kommer att nå 15 miljarder SEK och att EBITDA-marginalen blir något bättre än fjolårets. (exklusive integrationskostnader och övriga kostnader som är förknippade med förvärvet av Rottapharm)”

Tredje kvartalet 2014

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 3 356 (3 186) MSEK vilket motsvarar en ökning med 5% och en organisk tillväxt[1] på 1% jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 975 (874) MSEK, motsvarande en marginal på 29,1 (27,4)%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 395 (322) MSEK.
  • Resultat efter skatt uppgick till 174 (147) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,58 (0,48) SEK.
  • Fritt kassaflöde per aktie uppgick till 2,20 (2,67) SEK.
1)      Organisk tillväxt: Försäljningsutveckling rensat för valutaeffekter, förvärv, avyttringar, avslutade produkter  och intäkter från samarbetsavtalet med Valeant

VD:s kommentar

Den 10 oktober genomfördes Medas hittills största förvärv - Rottapharm – vilket stärker förutsättningarna för fortsatt tillväxt. Integrationen har påbörjats och fortlöper enligt plan och trots fokus på förvärvet av Rottapharm har organisationen återigen lyckats leverera ett bra kvartal med en EBITDA-marginal som förbättrades till 29% jämfört med 27% för samma period i fjol.

Dymista har under kvartalet haft en bra utveckling. Den s.k. exklusivitetsperiod som ett patenterat läkemedel erhåller i USA av FDA (den amerikanska läkemedelsmyndigheten) löper för Dymistas räkning ut i maj 2015. Vi börjar därför se en ökad aktivitet bland generikabolag avseende registreringsansökningar för kopior på Dymista. Meda kommer att försvara Dymista och dess immateriella rättigheter med full kraft. Vi bedömer att Dymista har ett starkt patentskydd i USA, som sträcker sig fram till 2026.

Tillväxten för Emerging markets avtog under tredje kvartalet, dels till följd av normal fluktuation men även av uppehållet i tillverkningen av Elidel som påverkar utvecklingen i till exempel Mellanöstern. Ryssland visade en svagare utveckling i tredje kvartalet efter ett mycket starkt andra kvartal. Marknader med en mycket god utveckling under kvartalet var Turkiet, Mexiko, Sydafrika samt länderna på Balkan.

USA fortsätter att brottas med prispress och generisk konkurrens på den äldre produktportföljen samt Astepro. Trots den goda utvecklingen för Dymista uppgick den organiska tillväxten till -9% i kvartalet. Denna nedgång är i allt väsentligt relaterad till Astepro som fortsatte att påverkas negativt av generika i marknaden.

Västeuropa har haft en god utveckling under kvartalet. Den organiska tillväxten var 4% drivet av Sverige, Tyskland samt Storbritannien. Det är framför allt Dymista och SB12 som bidragit till den goda utvecklingen. Vi ser med tillförsikt på utvecklingen för de södra delarna av Europa som t ex Spanien och Portugal som visar en stabil utveckling.

Vi har sedan andra kvartalet haft problem med tillverkningen av Elidel vilket påverkat såväl försäljning som organisk tillväxt. Som tidigare annonserat har vi börjat skifta över produktion till vår egen enhet i Merignac, och tillverkningen har återupptagits under oktober. Detta innebär att vi gradvis börjat försörja marknaden med Elidel men det är ännu för tidigt att avgöra exakt när vi kan leverera med full kapacitet.

Förvärvet av Rottapharm slutfördes den 10 oktober efter att nödvändiga tillstånd från konkurrensmyndigheter erhållits. Organisationen är nu fokuserad på att verkställa integrationsplaner på alla nivåer i bolaget och vi är fast beslutna om att leverera de uppsatta synergimålen för det kombinerade bolaget.

Efter konsolidering av Rottapharmförvärvet bedömer vi att försäljningen för helåret 2014 kommer att nå 15 miljarder SEK och att EBITDA-marginalen blir något bättre än fjolårets (exklusive integrationskostnader och övriga kostnader som är förknippade med förvärvet av Rottapharm).

Dr. Jörg-Thomas Dierks

Webbsänd presentation av rapporten 6 november kl. 10.30
Presentationen nås via webbsidan
www.meda.se/sv/investerare, där en inspelad version också finns kvar tills dess att nästa rapport presenteras.

Frågor angående rapporten besvaras av:
Paula Treutiger, VP Corporate Communications & Sustainability,
paula.treutiger@meda.se, 0733-666 599.

Meda AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 november 2014 kl. 08:00.