Dymista godkänd av FDA

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har godkänt Dymista, en ny patenterad produkt för behandling av säsongsbunden allergisk rinit (SAR). Dymista har i flera kliniska studier genomgående visat en snabb och mer komplett lindring av symptomen än standardbehandling.

”Allergisk rinit är ett ökande problem. Många patienter har allvarliga symtom som orsakar oförmåga att arbeta och leva ett normalt liv. Dymista kan erbjuda en effektiv behandling för patienter som lider av dessa symptom”, sade Anders Lönner, VD Meda AB. ”Godkännandet av Dymista är en viktig framgång för Medas kliniska utvecklingsverksamhet i USA och Europa. Medas franchise inom allergiområdet stärks och ger företaget möjlighet att växa och etablera samarbeten inom området. Dymista kommer att finnas tillgängligt i USA under andra halvåret 2012”.

“Many patients are dissatisfied with currently available treatments”, sade Dr. Warner W. Carr, MD, FAAAAI, FACAAI, Allergy & Asthma Associates of Southern California, Mission Viejo, CA, USA, principal investigator för det kliniska utvecklingsprogrammet för Dymista. “At the first onset of seasonal allergies, Dymista has the potential to help reduce the number of allergy medications patients may need to take and offers greater efficacy than traditional first line agents - which in turn can lead to greater compliance and more efficient use of healthcare system resources for this common condition”.

Om Dymista

Dymista nässpray är godkänd i USA för lindring av symptom av säsongsbunden allergisk rinit (SAR) hos patienter äldre än 12 år och som behöver behandling av både flutikasonpropionat och azelastin. SAR drabbar årligen ca 60 miljoner människor i USA. Dymista ges två gånger dagligen i vardera näsborre. Effekt och säkerhet har dokumenterats i ett flertal studier med fler än 4 000 patienter, inkluderande en långtidsstudie med fler än 600 patienter.

Vid eventuella frågor kontakta:

Anders Larnholt, Vice President Corporate Development & IR, tel: 0709-458 878

MEDA AB (publ) är ett ledande internationellt specialty pharma företag. Medas produkter säljs i 120 länder världen över och bolaget har egna marknadsorganisationer i 50 länder. Medas aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Stock Exchange i Stockholm under Large Cap. För mer information besök www.meda.se.

Framtidsdeklaration

Denna pressrelease utgör inte ett erbjudande om att sälja aktier eller en uppmaning om att köpa aktier i Meda. Denna pressrelease innehåller även vissa framåtblickande uttalanden med avseende på vissa framtida händelser, planer och Medas möjliga finansiella utveckling. Framåtblickande uttalanden kan urskiljas genom att de inte uteslutande avser historiska eller aktuella fakta och kan ibland innefatta orden ’’kan’’, ’’ska’’, ”har för avsikt att’’, ’’förväntas’’, ’’beräknas’’, ’’uppskattas’’, ’’föresätts’’, ”planeras”, ”prognostiseras, ’’’tros’’ eller jämförbara uttryck. Dessa framåtblickande uttalanden avspeglar ledningens syn på framtida händelser vid den tidpunkt uttalandena görs, men görs med förbehåll för en mängd olika risker och osäkerhetsmoment. Om sådana risker eller osäkerhetsmoment förverkligas kan Medas resultat påverkas väsentligt. Riskerna och osäkerhetsmomenten inkluderar, men är inte begränsade till, risker förknippade med osäkerhet kring läkemedelsforskning och produktutveckling, tillverkning och kommersialisering, inverkan av konkurrerande produkter, patent, rättsliga utmaningar, statliga regleringar och godkännanden, Medas förmåga att säkra nya produkter för kommersialisering och/eller utveckling samt andra risker och osäkerhetsmoment som från tid till annan framgår av Medas kvartals- eller årsrapporter, prospekt eller pressmeddelanden. Åhörare och läsare uppmanas notera att inget framåtblickande uttalande utgör någon garanti för framtida resultat och att faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från dem som beskrivs i det framåtblickande uttalandet. Meda har inte någon avsikt, och åtar sig inte, att uppdatera dessa framåtblickande uttalanden.