FDA accepterar att behandla registreringsansökan för Retigabine

Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har accepterat att behandla registrerings-ansökan för Retigabine. European Medicines Agency (EMEA) har redan tidigare (den 17 november 2009) accepterat registreringsansökan som fullständig för slutlig utvärdering. Retigabine utgör ett nytt sätt att påverka kaliumkanaler i det centrala nervsystemet. Produkten har dokumenterats för behandling av epilepsi och har en annan verknings-mekanism än de läkemedel som finns på marknaden för behandling av epilepsi. Medas partner för Retigabine, Valeant Pharmaceuticals International (Valeant), har ett globalt samarbetsavtal med läkemedelsbolaget GlaxoSmithKline för utveckling och marknadsföring av Retigabine. Meda är berättigad att erhålla väsentliga royaltyintäkter och vissa s k ”milestonebetalningar” från Valeant avseende Retigabine. FDAs beslut att behandla registreringsansökan ger Meda rätt till en milestonebetalning om 8 MUSD.