Kommuniké från extra bolagsstämma i Meda AB (publ)

Meda AB (publ) beslutade vid den extra bolagsstämman den 6 november 2014 att godkänna styrelsens beslut av den 10 oktober 2014, att genomföra en nyemission av aktier av serie A, med företrädesrätt för Medas aktieägare, i syfte att delfinansiera förvärvet av Rottapharm

Villkoren för emissionen innebär att aktieägarna i Meda har företrädesrätt att teckna en (1) ny aktie av serie A för varje tio (10) innehavda aktier i Meda per avstämningsdagen. Härutöver erbjuds möjlighet för investerare att teckna aktier utan företrädesrätt. Teckningskursen är 61 SEK per aktie vilket innebär att nyemissionen kommer att tillföra Meda totalt högst 2 027 MSEK, före avdrag för emissionskostnader, genom utgivande av högst 33 224 306 nya aktier av serie A. Avstämningsdagen är den 13 november 2014. Detta innebär att aktien kommer att handlas exklusive företrädesrätt från och med den 12 november 2014. Teckningstiden löper från och med den 19 november 2014 till och med den 4 december 2014, eller den senare dag som bestäms av styrelsen.

Den extra bolagsstämman beslutade vidare, i enlighet med valberedningens förslag, att antalet styrelseledamöter i Meda ska utökas med en och uppgå till nio för tiden intill utgången av nästa årsstämma, att ett arvode om 225 000 kronor ska utgå till den nyvalda styrelseledamoten för tiden intill utgången av nästa årsstämma, samt att välja Luca Rovati, representant för Medas näst största aktieägare, Fidim S.r.l., till ny styrelseledamot samt vice styrelseordförande i Meda.

Besluten hålls tillgängliga på Medas huvudkontor, Pipers väg 2A i Solna, tel. 08-630 1900, och sänds utan kostnad till aktieägare som begär det och uppger sin postadress.

Vid eventuella frågor, kontakta:

Paula Treutiger, VP Corporate Communications & Sustainability               tel: 0733-666 599                                                                                                                                         paula.treutiger@meda.se

MEDA AB (publ) är ett ledande internationellt specialty pharmaföretag. Medas produkter säljs i över 150 länder världen över och bolaget har egna marknadsorganisationer i fler än 60 länder. Medas aktie är noterad på Nasdaq Stockholm under Large Cap. För mer information besök www.meda.se.