Meda AB (publ) – Delårsrapport januari – mars 2009

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 3 437 (2 570) MSEK, en ökning med 34% jämfört med föregående år.

• EBITDA ökade med 20% till 1 110 (925) MSEK, motsvarande en marginal på 32,3% (36,0)%.

• Rörelseresultatet ökade till 757 (661) MSEK.

• Resultatet efter skatt ökade till 385 (295) MSEK.

• Resultatet per aktie uppgick till 1,27 (1,09) SEK.

• Fritt kassaflöde per aktie ökade till 2,44 (1,43) SEK.

HIGHLIGHTS
Astepro – stark utveckling i USA
• Tillväxten i antal förskrivna recept utföll mycket positivt under första kvartalet.

• Under mars månad uppgick Astepros förskrivningsandel till ca 25% av den totala förskrivningen av azelastin.

Utökad produktportfölj inom dermatologi
• Långsiktiga licensavtal med Valeant avseende två produkter för behandling av akne, en marknad som i Europa uppskattas till 1 500 MSEK.

• Båda produkterna befinner sig i registreringsfas.

• Meda kommer att betala en köpeskilling om ca 20 MSEK samt ensiffrig royalty på marknads-försäljningen till Valeant.

FÖRSÄLJNING
Nettoomsättningen under perioden januari-mars ökade med 34% till 3 437 (2 570) MSEK. Valutaeffekter för jämförbara enheter påverkade försäljningen positivt med 431 MSEK jämfört med föregående år. Tillskottet från det förvärvade bolaget Valeant uppgick till 340 MSEK. Försäljningen av de i fjärde kvartalet 2008 förvärvade produkterna från Roche uppgick till 127 MSEK. Försäljningen för de viktigaste produkterna under första kvartalet utvecklades enligt beskrivning nedan.

Lanseringen av Astepro (behandling av allergisk och icke-allergisk rinit) på den amerikanska marknaden pågår med full kraft. Försäljningen under perioden uppgick till 46 MSEK efter att införsäljning till grossistledet påbörjats redan under föregående kvartal (45 MSEK). Tillväxten i antal förskrivna recept för Astepro utföll mycket positivt under första kvartalet och under mars månad uppgick Astepros förskrivningsandel till ca 25% av den totala förskrivningen av azelastin.

Medas försäljning av Astelin (behandling av allergisk och icke-allergisk rinit) uppgick till 438 (405) MSEK. På den amerikanska marknaden minskade försäljningen i lokal valuta med 19% till 46 (57) MUSD, framförallt som en konsekvens av lanseringen av den nya och förbättrade produkten Astepro.

Försäljningen av Tambocor (behandling av hjärtarytmi) uppgick till 236 (230) MSEK, motsvarande en ökning med 3% jämfört föregående år. I lokal valuta sjönk försäljningen något, främst som en följd av föregående års prisreduktion i Frankrike.

Försäljningen av Betadine (infektionsbehandling) ökade med 16% till 229 (197) MSEK. I Italien fortsatte den starka försäljningsökningen medan försäljningen minskade på den spanska marknaden.

Försäljningen av Minitran (förebyggande behandling av kärlkramp) uppgick till 139 (128) MSEK.

Försäljningen av Aldara (behandling av aktinisk keratos) uppgick till 121 (90) MSEK, motsvarande en ökning med 35% jämfört med föregående år.

Medas försäljning av Soma (muskelrelaxerande medel) uppgick till 120 (66) MSEK. Försäljningen i lokal valuta ökade med 37%. Försäljningen av styrkan 250 mg på den amerikanska marknaden uppvisade en fortsatt stark tillväxt.

Medas försäljning av Optivar (behandling av allergisk konjunktivit) uppgick till 102 (80) MSEK. I USA minskade försäljningen i lokal valuta med 4%.

Försäljningen av Zamadol (behandling av moderat till svår smärta) ökade med 5% till 97 (92) MSEK. I lokal valuta lyckades Meda behålla sin position jämfört med föregående år trots en sjunkande prisnivå på flera europeiska marknader.

Försäljningen av Novopulmon (budesonide Novolizer, behandling av astma) ökade med 27% till 61 (48) MSEK. Exportförsäljning bidrog starkt till ökningen samtidigt som produkten uppvisade tillväxt på flera europeiska marknader.

Intäkter från service och kontraktstillverkning minskade planenligt och uppgick till 68 (88) MSEK.

RESULTAT
Rörelseresultat
I enlighet med den vägledning för 2009 som gavs i samband med bokslutsrapporten steg rörelsekostnaderna för perioden jämfört med föregående kvartal. Denna ökning uppgick till 9%, exklusive föregående kvartals omstruktureringskostnader. Ökningen inkluderar viktiga satsningar på marknadsföring, inte minst avseende lanseringen av Astepro i USA.

Rörelseresultatet för perioden januari-mars uppgick till 757 (661) MSEK motsvarande en ökning med 15%.
EBITDA uppgick till 1 110 (925) MSEK motsvarande marginal om 32,3 (36,0)%.

Finansiella poster
Koncernens finansnetto för perioden januari-mars uppgick till -176 (-213) MSEK. Högre räntebärande skulder jämfört med samma period föregående år kompenserades mer än väl av lägre marknadsräntor och valutakursvinster. Den genomsnittliga räntenivån per den 31 mars 2009 uppgick till 4,4%.

Koncernens resultat efter finansnetto för perioden januari-mars ökade till 581 (448) MSEK.

Nettoresultat och resultat per aktie
Nettoresultatet för perioden januari-mars ökade till 385 (295) MSEK.
Koncernens skattekostnad för perioden blev 196 (153) MSEK, motsvarande en skattesats på 33,7 (34,1)%.
Resultatet per aktie före utspädning för perioden januari-mars uppgick till 1,27 (1,09) SEK.

KASSAFLÖDE
Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital för perioden januari – mars ökade till 767 (591) MSEK. Genomförda omstruktureringsåtgärder belastade kassaflödet med -56 MSEK och kassaflödet från förändring av rörelsekapital uppgick till -18 (-195) MSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade därmed för perioden januari – mars till 749 (396) MSEK.

Kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick för perioden till -116 MSEK (-107) MSEK. I januari betalades den resterande köpeskillingen om 10 MEUR avseende produktportföljen som förvärvades från Roche under 2008.

Kassaflödet från finansieringsverksamheten uppgick till -536 (-371) MSEK.

Vid utgången av mars var koncernens likvida medel 299 MSEK mot 198 MSEK vid årets början.
Fritt kassaflöde per aktie ökade med 71% till 2,44 (1,43) SEK.

FINANSIERING
Det egna kapitalet uppgick per den 31 mars till 13 932 MSEK mot 13 290 MSEK vid årets början, vilket motsvarar 46,1 (44,0) SEK per aktie. Soliditeten var 38,4 mot 37,1% vid årets början. Omräkningsdifferensen i eget kapital för perioden januari-mars uppgick till 372 (-467) MSEK.

Koncernens nettoskuldsättning uppgick per den 31 mars till 15 564 MSEK jämfört med 16 129 MSEK vid årets början. Reduktionen i nettoskulden med 565 MSEK är hänförlig till koncernens starka kassaflöde samtidigt som valutaeffekter påverkade nettoskuldsättningen negativt.

MODERBOLAGET
Meda AB bedriver försäljning och marknadsföring av läkemedel och sjukvårdsprodukter. Bolaget innehar även andelar i dotterbolag verksamma på de flesta europeiska marknaderna samt i USA och i Mellanöstern.

Nettoomsättningen under perioden januari-mars uppgick till 888 (646) MSEK varav koncernintern omsättning uppgick till 664 (491) MSEK. Resultat före bokslutsdispositioner och skatt uppgick till 151 (0) MSEK.

Likvida medel uppgick till 4 MSEK jämfört med 3 MSEK vid föregående års slut.

Investeringar i immateriella rättigheter uppgick under perioden januari-mars till 198 (123) MSEK och investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till 0 (0) MSEK.

Finansiella anläggningstillgångar uppgick till 20 834 MSEK jämfört med 20 853 MSEK vid föregående års slut.

AVTAL OCH VIKTIGA HÄNDELSER
• MEDA TAR ÖVER VÄRLDSRÄTTIGHETERNA TILL ONSOLIS
Meda förvärvade i januari världsrättigheterna till läkemedlet Onsolis från samarbetspartnern BioDelivery Sciences International (BDSI). Produkten befinner sig i registreringsfas och är avsedd för behandling av genombrottssmärta hos cancerpatienter som är toleranta för opioidbehandling. Meda har sedan tidigare rättigheterna till Onsolis i USA, EU, Kanada, och Mexico. Det nya avtalet med BDSI ger Meda rättigheter i övriga världen och tillgång till intressanta marknader som t ex Ryssland, Japan, Sydostasien och Australien. En engångsersättning till BDSI om 3 MUSD har erlagts för dessa rättigheter. Inga ytterligare s k ”milestone” betalningar kommer att utgå till BDSI för detta nya marknadsterritorium. BDSI och Meda har även avtalat om ett förskott på den milestone som Meda ska betala vid ett registreringsgodkännande av FDA vilken förväntas att erhållas under andra kvartalet 2009. Förskottet uppgår till 3 MUSD och den milestone som skall betalas vid registreringsgodkännande reduceras därmed från 30 MUSD till ca 27 MUSD.

• FDA GODKÄNNER EDLUAR
Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har godkänt Edluar (tidigare Sublinox) för behandling av tillfälliga sömnbesvär. Produkten innehåller den välkända substansen zolpidem och använder Orexos patenterade sublinguala tablettformulering. I samband med FDA-godkännandet betalade Meda en s k milestone på 5 MUSD. Inga ytterligare milestones till Orexo förväntas för Edluar. Lansering på den amerikanska marknaden planeras till andra halvåret 2009.

AVTAL OCH VIKTIGA HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN
• UTÖKAD PRODUKTPORTFÖLJ INOM DERMATOLOGI
Meda har ingått ett långsiktigt licensavtal med det amerikanska läkemedelsbolaget Valeant för marknadsföring av den patenterade kombinationsprodukten klindamycin och tretinoin samt för tretinoin som monosubstans. Båda produkterna befinner sig i registreringsfas.

Avtalen gäller hela Europa och stärker Medas position inom det prioriterade terapiområdet dermatologi. Produkterna är avsedda för behandling av akne, en marknad som i Europa uppskattas till 1 500 MSEK.

Meda kommer att betala en köpeskilling om ca 20 MSEK samt ensiffrig royalty på marknadsförsäljningen till Valeant. Dessutom kommer Meda att äga de varumärken som väljs och bruttomarginalen beräknas uppgå till mer än 70%. Licensavtalen är beroende av att tillverkningsavtal tecknas.

• ANTIVIRUSLÄKEMEDEL
I samband med förvärvet av Valeants europeiska verksamhet har Meda tillgång till läkemedlet Virazole (ribavirin) som är ett antiviralt läkemedel med brett spektrum. Risken för omfattande spridning av svininfluensa (H1N1) har aktualiserat ökad användning av Virazole. Meda undersöker möjligheten att öka produktionskapaciteten hos kontraktstillverkare.

• UTÖKAT SAMARBETE MED ROTTAPHARM | MADAUS
Meda har utökat samarbetet med läkemedelsbolaget Rottapharm | Madaus för produkten Urivesc® XR. Meda kommer att marknadsföra produkten under varumärket Spasmolyt® Depot. Produkten är en s k once-daily formulering av substansen trospiumklorid för behandling av överaktiv urinblåsa. Det utökade samarbetet avser den Nordiska marknaden.

VÄGLEDNING 2009
Meda upprepar den vägledning avseende räkenskapsåret 2009 som gavs i bokslutsrapporten 2008:

Meda står inför flera viktiga lanseringsmöjligheter under 2009. Till exempel;

• Astepro - vidareutveckling av Astelin
• Ketoprofen och omeprazol - den första kombinationsprodukten med NSAID och protonpumpshämmare
• Onsolis - unik produkt inom smärtbehandling

Medas avsikt är att optimalt tillvarata marknadspotentialen hos de nya produkterna. Därutöver kommer investeringar inom läkemedelsutveckling i sen klinisk fas i likhet med tidigare år att prioriteras. Dessa ökade investeringar i marknadsföring och läkemedelsutveckling kommer att belasta resultatet på kort sikt men stärka möjligheten till organisk tillväxt med god lönsamhet på längre sikt. Trots dessa ökade satsningar har Meda som mål att för helåret 2009 kunna bibehålla en lönsamhet (EBITDA marginal) överstigande 30%, vilket är i nivå med de mest lönsamma internationella specialty pharmabolagen. Medas resultat påverkas även av förändringar i valutakurser (främst gentemot EUR och USD) och räntenivåer. Valutakursers påverkan på EBITDA marginalen är dock begränsad eftersom försäljning i utländsk valuta till stor del motsvaras av kostnader i samma valuta.

RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER
Medakoncernens verksamhet exponeras för finansiella risker. Hanteringen av dessa risker beskrivs i årsredovisningen för 2008 på sidorna 60-61. Därutöver påverkas koncernens verksamhet av ett antal andra faktorer som inte helt kan kontrolleras av bolaget. De faktorer som bedöms ha särskild betydelse för Medas framtida utveckling är konkurrenter och prisbild, myndighetsåtgärder, samarbetsförhållanden, marknads-bedömningar, kliniska prövningar, nyckelpersoner och rekrytering, produktansvar samt patent och varumärken. Denna typ av risker beskrivs i årsredovisningen för 2008 på sidorna 112-114.

REDOVISNINGSPRINCIPER
Koncernen
Meda följer de av EU antagna IFRS standarderna och tolkningarna av dessa (IFRIC). Denna delårsrapport är upprättad enligt IAS 34 Delårsrapportering. Nya redovisningsstandarder som tillämpats från och med 1 januari, 2009 är följande:

Reviderad IAS 1 Utformning av finansiella rapporter – Ändringen innebär en ny struktur avseende finansiell rapportering och kräver att bolaget upprättar en rapport över totalresultat vilket inkluderar alla förändringar i tillgångar och skulder som inte beror på transaktioner med bolagets ägare. Förändringar som tidigare redovisades direkt i eget kapital redovisas nu i koncernens rapport över totalresultat. Meda har valt att presentera koncernens rapport över totalresultat som en separat tabell.

IFRS 8 Rörelsesegment – Denna standard ersätter den tidigare IAS 14 Segmentrapportering. IFRS 8 har inte inneburit någon förändrad definition av Medas segment.

Koncernens redovisningsprinciper och beräkningsmetoder är i övrigt oförändrade jämfört med årsredovisningen för 2008.

RAPPORTER 2009
Delårsrapport januari – juni tisdag 18 augusti 2009
Delårsrapport januari – september tisdag 3 november 2009

Stockholm den 5 maj 2009

Anders Lönner

Delårsrapporten har ej granskats av bolagets revisorer.