Meda AB (publ) – Delårsrapport januari – mars 2011

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 2 944 (2 943) MSEK. I fasta valutakurser ökade omsättningen med 10%.
  • EBITDA ökade till 1 119 (1 059) MSEK, motsvarande en marginal på 38,0 (36,0)%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 650 (660) MSEK.
  • Resultatet efter skatt ökade till 373 (360) MSEK.
  • Resultatet per aktie ökade till 1,23 (1,19) SEK.
  • Fritt kassaflöde per aktie uppgick till 1,99 (2,07) SEK.

Highlights

Förvärvet av Antula genomfört

• Förvärvet av Antula som offentliggjordes i februari 2011 genomfördes i slutet av april.
  • Förvärvspriset uppgick till 1 800 MSEK på skuldfri bas.

• Detta förvärv är ett konsekvent steg i Medas tillväxtstrategi inom receptfria läkemedel.

Förvärv av Elidel

• Förvärv av globala rättigheterna till Elidel (pimecrolimus 1% kräm), ett patentskyddat läkemedel för behandling av atopiskt eksem.
  • Elidel förstärker Medas position inom terapiområdet dermatologi.
  • Förvärvspriset uppgår till 420 MUSD (ca 2 650 MSEK) vilket motsvarar en multipel om ca 5 gånger EBITDA.
  • Slutligt genomförande av förvärvet är beroende av att berörda konkurrensmyndigheter ger sitt godkännande, vilket förväntas under andra kvartalet 2011, samt att sedvanliga villkor uppfylls.

Dymista inlämnat i USA

• Registreringsansökan för Dymista, en ny nasal formulering av azelastin och flutikason, har lämnats in till den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA.
  • Dymista är avsedd för patienter med säsongsbunden allergisk rinit.
  • Dymista har dokumenterats i åtskilliga studier med fler än 4 000 patienter, inklusive en långtidsstudie med fler än 600 patienter.

VD:S KOMMENTAR

Året har startat positivt. Det finns en underliggande tillväxt i vårt produktsortiment och vi har säkrat tillgången till flera viktiga tillväxtmöjligheter. Förändringar mellan våra viktigaste valutor påverkade dock såväl försäljning som resultat negativt jämfört med föregående år. Det kommer också att ta ytterligare några kvartal innan den jämförelsestörande situationen med Astelin, som fick generisk konkurrens under förra året, helt försvunnit ur resultaträkningen.

Som beskrivits i senaste bokslutsrapporten och årsredovisningen kommer Medas tillväxt att komma från lanseringar av nya patenterade produkter och fortsatta satsningar på så kallade ”emerging markets” och inom receptfria produkter (OTC). Lanseringen av nya produkter har än så länge bara kommit igång på enstaka marknader och det kommer att ta viss tid innan vi kommer att kunna se väsentlig effekt av detta. Tillväxten har dock kommit snabbare inom de två andra områdena (emerging markets och OTC) som under kvartalet ökade med 27% respektive 33% i lokal valuta. Även exklusive de förvärv som gjordes under det gångna året var tillväxten mycket god.

Flera förvärv har också genomförts och viktiga framsteg har nåtts under inledningen av 2011. Förvärvet av Antula kommer att stärka tillväxtmöjligheterna inom OTC-området. Registreringsansökan för Dymista har lämnats in till FDA och Trobalt (retigabine) har blivit godkänt i Europa. Vi har också offentliggjort förvärvet av Elidel.

Vi ser fram emot ett spännande och framgångsrikt år.

Anders Lönner

Koncernchef och VD

För ytterliggare information kontakta:

Anders Larnholt                                                          tel: 08-630 1962

Vice President Corporate Development & IR                        0709-458 878

Delårsrapporten har ej granskats av bolagets revisorer.