Meda AB (publ) – Delårsrapport januari – mars 2012

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 3 375 (2 944) MSEK. I fasta valutakurser ökade omsättningen med 14%.

• EBITDA ökade till 1 151 (1 119) MSEK, motsvarande en marginal på 34,1 (38,0)%.

• Rörelseresultatet uppgick till 618 (650) MSEK.

• Resultatet efter skatt uppgick till 370 (373) MSEK.

• Resultatet per aktie uppgick till 1,24 (1,24) SEK.

• Fritt kassaflöde per aktie uppgick till 1,93 (1,99) SEK.

Highlights

Dymista godkänt av FDA

• Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har godkänt Dymista .

• Dymista är en ny patenterad produkt för behandling av säsongsbunden allergisk rinit vilket årligen drabbar ca 60 miljoner patienter i USA.
  • Dymista har i flera kliniska studier genomgående visat en snabb och mer komplett lindring av symptomen jämfört med standardbehandling.

• Effekt och säkerhet har dokumenterats i studier med fler än 4 000 patienter, inkluderande en långtidsstudie med fler än 600 patienter.

VD:S KOMMENTAR

Omsättningen ökade med 14% till 3 375 MSEK. Större produkter inom prioriterade områden uppvisade goda tillväxttal. Mätt som organisk tillväxt var utfallet oförändrat mot föregående år vilket är en väsentlig förbättring jämfört med fjärde kvartalet föregående år.

Det går en skiljelinje mellan läkemedelsföretag som har nya produkter och de som inte har det. Meda har en värdefull pipeline av produkter som även befinner sig nära marknaden. En högre investeringstakt inom marknadsföring sker nu för att ta hand om dessa tillväxtmöjligheter på bästa sätt. Investeringarna sker främst inom följande områden;

-         Högst prioritet och klart störst potential har Dymista, som nyligen blev godkänt av FDA. Det var länge sedan ett svenskt läkemedelsföretag fick ett läkemedel med block-buster potential registrerat i USA. Ett mycket aktivt arbete har påbörjats inför lanseringen i USA senare i höst. Registreringsprocessen på andra marknader fortskrider enligt plan och vi hoppas på ett godkännande i Europa under nästa år.

-         Satsningarna på emerging markets fortsätter. Under första kvartalet har ytterligare drygt 200 personer anställts i länder som Turkiet, Mexiko, Kina, Ryssland och övriga Östeuropa. Utbyggnaden avser främst personer inom marknadsföringsorganisationen. Försäljningstillväxten är god och vi har en intressant pipeline för dessa länder.

-         Lansering av de receptfria produkterna SB12 och Nalox utanför Norden har påbörjats. Först ut var länder som Tyskland, Holland, Österrike och Schweiz. Under innevarande år kommer lanseringar dessutom att påbörjas i ytterligare antal länder i Europa.

Som jag tidigare kommenterat är vår ambition att behålla en god lönsamhet samtidigt som tillväxten ökar med de unika framtidssatsningar som ligger framför oss.

Anders Lönner

Koncernchef och VD

För ytterliggare information kontakta:

Anders Larnholt                                                          tel: 08-630 1962

Vice President Corporate Development & IR                        0709-458 878

Delårsrapporten har ej granskats av bolagets revisorer.

Framtidsdeklaration

Denna rapport utgör inte ett erbjudande om att sälja aktier eller en uppmaning om att köpa aktier i Meda. Denna rapport innehåller vissa framåtblickande uttalanden med avseende på vissa framtida händelser, planer och Medas möjliga finansiella utveckling. Framåtblickande uttalanden kan urskiljas genom att de inte uteslutande avser historiska eller aktuella fakta och kan ibland innefatta orden ’’kan’’, ’’ska’’, ”har för avsikt att’’, ’’förväntas’’, ’’beräknas’’, ’’uppskattas’’, ’’föresätts’’, ”planeras”, ”prognostiseras, ’’’tros’’ eller jämförbara uttryck. Dessa framåtblickande uttalanden avspeglar ledningens syn på framtida händelser vid den tidpunkt uttalandena görs, men görs med förbehåll för en mängd olika risker och osäkerhetsmoment. Om sådana risker eller osäkerhetsmoment förverkligas kan Medas resultat påverkas väsentligt. Riskerna och osäkerhetsmomenten inkluderar, men är inte begränsade till risker förknippade med osäkerhet kring läkemedelsforskning och produktutveckling, tillverkning och kommersialisering, inverkan av konkurrerande produkter, patent, rättsliga utmaningar, statliga regleringar och godkännanden, Medas förmåga att säkra nya produkter för kommersialisering och/eller utveckling samt andra risker och osäkerhetsmoment som från tid till annan framgår av Medas kvartals- eller årsrapporter, prospekt eller pressmeddelanden. Åhörare och läsare uppmanas notera att inget framåtblickande uttalande utgör någon garanti för framtida resultat och att faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från dem som beskrivs i det framåtblickande uttalandet. Meda har inte någon avsikt, och åtar sig inte, att uppdatera dessa framåtblickande uttalanden.

Taggar: