Meda etablerar joint venture med Valeant

Meda och Valeant Pharmaceuticals International har kommit överens om att etablera s k joint ventures i Australien, Kanada och Mexiko, i syfte att utveckla och marknadsföra vissa definierade och framtida produkter. Meda kommer att vara majoritetsägare medan Valeant kommer att äga en mindre del. Joint venture bolagen kommer att ansvara för registreringsansökningar och marknadsföringen av produkterna. Valeant kommer att medverka i en vinstdelning. Joint venture bolagen kommer inledningsvis att inkludera produkter som Sublinox (tillfällig behandling av sömnbesvär) och flupertine (smärtbehandling) med en option att kunna tillföra ytterligare produkter i framtiden.

“Vi är mycket glada att kunna etablera dessa joint venture bolag med Valeant”, sade Anders Lönner, VD Meda. ”Långsiktiga samarbeten är en viktig del av Medas strategi och det är min bedömning att detta samarbete kommer att skapa långsiktiga fördelar för båda bolagen”.

“I am delighted to join Meda in a strategic partnership that will provide new opportunities for both companies”, sade J. Michael Pearson, ordförande och VD Valeant. “Through these joint ventures, Valeant will be able to increase the leverage of our business operations in Canada, Mexico and Australia, while opening up new market opportunities for Meda”.