Meda förvärvar receptfria läkemedel

Meda har idag förvärvat tre väletablerade receptfria läkemedel från Norgine (ett holländskt läkemedelsbolag). Produkterna utgörs av Pyralvex (smärtlindrande behandling vid t ex munsår), Spasmonal (behandling av bl a irriterad tjocktarm) och Waxsol (örondroppar). Den största produkten är Pyralvex vars omsättning uppgår till ca 90 MSEK. Produkternas totala omsättning är ca 190 MSEK på årsbasis, varav huvuddelen sker i Europa. Köpeskillingen uppgår till 540 MSEK vilket motsvarar en EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) multipel om ca 5 gånger.

”Receptfria läkemedel är ett växande segment. Genom detta förvärv stärker vi Medas position ytterligare inom detta område”, sade Anders Lönner, VD för Meda.

För eventuella frågor kontakta:

Anders Larnholt, Vice President Corporate Development & IR, tel: 0709-458 878

MEDA AB (publ) är ett ledande internationellt specialty pharma företag. Medas produkter säljs i 120 länder världen över och bolaget har egna marknadsorganisationer i 50 länder. Medas aktie är noterad på OMX Nordic Exchange i Stockholm under Large Cap. För mer information besök www.meda.se.