• MEDA/

Meda förvärvar uppföljare till läkemedlet Aldara från amerikanska 3M

Meda förvärvar de europeiska rättigheterna till substansen sotirimod från amerikanska 3M. Sotirimod är avsedd för behandling av bl a aktinisk keratos och är en uppföljare till Aldara (aktiv substans imiquimod). Sotirimod och imiquimod är immunmodulerande läkemedel som genom huden aktiverar kroppens egna immunförsvar för att därigenom bekämpa hudförändringar såsom aktinisk keratos. Aldara är marknadsledande inom sitt segment och omsätter ca 250 MSEK per år med god tillväxt.

Sotirimod är en patenterad substans i sen klinisk utvecklingsfas. Sotirimod är mer potent än imiquimod och har i studier på människa visat sig ge en effektivare behandling av aktinisk keratos än Aldara. Aktinisk keratos kännetecknas av rödbruna, fjällande fläckar på solskadad hud och kan vara ett förstadium till hudcancer. Aktinisk keratos drabbar mer än 30 miljoner människor i Europa.

Meda har betalat USD 10 miljoner och kan komma att betala ytterliggare USD 10 miljoner i så kallade ”Milestones” vid definierade steg under utveckling samt kommersialisering.
”Aktinisk keratos är vanligt förekommande hudsjukdom varför det är av stor vikt att fortsätta utveckla nya förbättrade läkemedel på detta område. Vårt mål är att utveckla sotirimod till en nästa generation Aldara med ännu bättre effekt och enklare behandling. Genom förvärvet av sotirimod stärker Meda ytterliggare sin produktportfölj inom området dermatologi.”, säger Anders Lönner, CEO Meda.