• MEDA/

Utökade rättigheter för kombinationsprodukten azelastin och flutikason

Meda och Cipla Ltd, ett ledande läkemedelsbolag i Indien, har utvidgat det långsiktiga samarbetsavtalet för kombinationsprodukten bestående av azelastin och flutikason. Azelastin är ett antihistamin och flutikason en kortikosteroid, och båda är avsedda för nasal behandling av allergisk rinit. Som monosubstanser har de båda marknadsledande positioner i USA (i respektive marknad för antihistamin- och kortikosteroidbehandling). Ambitionen är att en kombinationsprodukt, med azelastin och flutikason i nasal beredningsform, i framtiden skall kunna ge patienter en mer effektiv behandling av allergisk rinit än nuvarande behandlingsalternativ. Sedan ett par år tillbaka har Meda och Cipla utvecklat denna kombinationsprodukt för den nordamerikanska marknaden. Produkten befinner sig för närvarande i fas III och de kvarvarande studierna förväntas slutföras under det andra halvåret 2010. Bolagen har nu utökat samarbetet till att inkludera andra större marknader som Europa, Japan, Brasilien, Sydkorea och Australien. “Denna produkt kan bli den första nasala beredningsformen av ett antihistamin och en kortikosteroid vilket skulle stärka Medas position inom allergiområdet. Medas rättigheter har nu utökats vilket är glädjande”, sade Anders Lönner, VD Meda AB. Meda kommer att betala Cipla 5 MUSD vid registrering i det första landet och upp till 10 MUSD i andra s k ”milestone” betalningar. Cipla kommer att tillverka produkten.