VD skifte i Meda AB

Efter 14 år som VD i Meda har Anders Lönner begärt att få lämna sin befattning.

Styrelsen har utsett Dr Jörg- Thomas Dierks till ny VD. Jörg- Thomas Dierks har arbetat i Meda som COO (Chief Operating Officer) sedan år 2005. Dierks är 53 år och läkare med lång erfarenhet inom läkemedelsbranschen före Meda genom anställningar i NovoNordisk och Viatris.

”Alla resor har ett slut och det är med stor glädje jag lämnar över till Jörg-Thomas som är mycket kompetent, erfaren och har starkt stöd i organisationen. Meda har en stark nyproduktportfölj och inriktningen blir nu att marknadsföra produkterna på bästa sätt och mindre att förvärva nya produkter. Det är därför en lämplig tidpunkt att göra bytet. Själv kommer jag att ägna min tid åt egna och intresseföretag inom läkemedelsområdet” säger Anders Lönner.

”Anders Lönner har utfört ett enastående arbete under sina 14 år som VD för Meda. Han har med sitt unika affärsmannaskap transformerat Meda från ett litet obetydligt agenturföretag i Skandinavien till ett stort globalt läkemedelsföretag. Styrelsen framför sitt stora tack till Anders Lönner” säger Medas styrelseordförande Bert Åke Eriksson

Vid eventuella frågor, kontakta:

Anders Lönner                                                                           tel.: 08-630 1972

MEDA AB (publ) är ett ledande internationellt specialty pharma företag. Medas produkter säljs i drygt 120 länder världen över och bolaget har egna marknadsorganisationer i fler än 55 länder. Medas aktie är noterad på Nasdaq OMX Nordic Stock Exchange i Stockholm under Large Cap. För mer information besök www.meda.se.

Denna pressrelease utgör inte ett erbjudande om att sälja aktier eller en uppmaning om att köpa aktier i Meda. Denna pressrelease innehåller även vissa framåtblickande uttalanden med avseende på vissa framtida händelser, planer och Medas möjliga finansiella utveckling. Framåtblickande uttalanden kan urskiljas genom att de inte uteslutande avser historiska eller aktuella fakta och kan ibland innefatta orden ’’kan’’, ’’ska’’, ”har för avsikt att’’, ’’förväntas’’, ’’beräknas’’, ’’uppskattas’’, ’’föresätts’’, ”planeras”, ”prognostiseras, ’’’tros’’ eller jämförbara uttryck. Dessa framåtblickande uttalanden avspeglar ledningens syn på framtida händelser vid den tidpunkt uttalandena görs, men görs med förbehåll för en mängd olika risker och osäkerhetsmoment. Om sådana risker eller osäkerhetsmoment förverkligas kan Medas resultat påverkas väsentligt. Riskerna och osäkerhetsmomenten inkluderar, men är inte begränsade till, risker förknippade med osäkerhet kring läkemedelsforskning och produktutveckling, tillverkning och kommersialisering, inverkan av konkurrerande produkter, patent, rättsliga utmaningar, statliga regleringar och godkännanden, Medas förmåga att säkra nya produkter för kommersialisering och/eller utveckling samt andra risker och osäkerhetsmoment som från tid till annan framgår av Medas kvartals- eller årsrapporter, prospekt eller pressmeddelanden. Åhörare och läsare uppmanas notera att inget framåtblickande uttalande utgör någon garanti för framtida resultat och att faktiska resultat kan skilja sig väsentligt från dem som beskrivs i det framåtblickande uttalandet. Meda har inte någon avsikt, och åtar sig inte, att uppdatera dessa framåtblickande uttalanden.

Taggar: