Delårsrapport 1 2015, 2015-01-01 – 2015-03-31

Delårsrapporten är upprättad i svenska kronor.
Om inte särskilt anges redovisas samtliga belopp i tusentals kronor.

Periodens resultat:
* Periodens omsättning 1 554 (Q1- 14, 421)
* Periodens bruttoresultat 966 (Q1-14, -232)
*Periodens rörelseresultat -261 (Q1-14, -393)
* Periodens resultat efter finansiella poster och skatt -245 (Q1-14, -543).

Kommentarer till resultat:
Bolaget rapporterar ett resultat efter skatt för kvartal 1 2015 om tSEK -261 (-543), vilket motsvarar ett resultat per aktie om SEK - 0.0 (-0.0).

Resultat före räntor, skatt, ned- och avskrivningar (EBITDA) uppgick till tSEK 966 (-232).

Av kvartalets vinst är tSEK 775 hänförligt till återvunnen moms. Resultatet utan denna post uppgår till tSEK 191.

Under kvartalet har resurser lagts på att förhandla fram avtal för förvärv av andelar i oljekällor liksom avtal med operatörer för att säkra en ökad oljeproduktion. Bolaget har inlett ett arbete för att finna en lämplig finansiering av verksamheten fram till dess att oljeproduktionen nått en lönsam nivå och bolaget har möjlighet att uppta belåning mot oljekällor som säkerhet. Under kvartalet har US Energy Group återfått tidigare inbetald mervärdesskatt, något som har medfört en positiv resultatpåverkan om ca 775 tSEK.

Under hösten 2014 och i början av 2015 föll priset på olja och gas dramatiskt. Detta ger naturligtvis direkt utslag i kalkylerna för utvinning av dessa råvaror. US Energy Group har också fått se marginalen krympa då oljepriset varit lågt under första kvartalet har bolaget genomfört reparation och underhåll på ett flertal källor. Produktionen under kvartalet har därför varit lägre än vad som annars skulle vara fallet. Men bolaget arbetar i ett geografiskt område där produktionskostnaderna är låga. På plussidan kan också konstateras att i en marknad då en stor andel av produktionen ställs av, så faller även priserna för prospektering. US Energy Group:s producerande tillgångar är helt obelånade.

Prospekteringskostnader
Prospekteringskostnader om tSEK 112 (284) har påverkat resultatet för kvartal 1 2015 negativt. Prospekteringskostnaderna avser huvudsakligen underhåll, operatörskostnader och renoveringar av bolagets källor i Texas och sker mot bakgrund av den negativa utvecklingen av produktionen.

Administrativa kostnader
Administrationskostnader uppgick till tSEK 476 (369) för kvartal 1 2015. Administrationskostnader består huvudsakligen av löner, hyror, noteringsrelaterade kostnader och konsultationer.

Viktiga händelser under kvartal 1 2015

UNGERN

Företagsledningen besökte PetroHungaria kft på plats i Budapest under februari. Tillsammans med PetroHungarias operativa chef besöktes fältet och inventering skedde på plats. Det konstaterades att den av bolaget gjorda investering i Ungern har varit givande med god avkastning. Den geologiska utvärderingen vid projektets ingång visade på att de totala reserverna på området uppgick till ca 55 miljoner kubikmeter gas. Under de sex verksamma åren konstateras det att man utvunnit totalt ca 53 miljoner kubikmeter gas.

US Energy Group ABs utvinning av gas i Ungern kommer att upphöra efter första kvartalet 2015. Källorna har helt enkelt börjat sina. Produktionen närmar sig en nivå där lönsamhet inte kan upprätthållas och därför har delägarna gemensamt tagit beslutet att stänga ner projektet.

Utvinningen var lönsam under hela första kvartalet och nu pågår arbete med att stänga ner verksamheten. Ledningen för PetroHungaria kft bedömer att man har medel för att avsluta projektet utan att några ytterligare kostnader kommer att belasta U.S. Energy Group AB.

SVERIGE

Bryggfinansieringsavtal har tecknats med Atlas Group AB 1,1 mSEK. Härutöver har en grupp av investerare lämnat ytterligare bryggfinansiering. Totalt handlar det om lån på ca 3,5 mSEK som mestadels hade förfallodatum 31 mars 2015. Se vidare under stycket Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång.

Vid extra bolagsstämma den 17 februari beslutades det att ändra bolagets säte från Stockholm till Borlänge i Dalarnas län. Stämman beslutade även att minska bolagets aktiekapital med totalt 37 696 769 kronor, motsvarande ca 40 öre per aktie, till det nya totala aktiekapitalsvärdet 9 424 190 kronor. Ändamålet med minskningen var avsättning till fritt eget kapital. Aktiekapitalminskningen möjliggör framtida kapitalanskaffning för vidare expansion. Det beslutades även om principer för utseende av valberedning innebärande bland annat att den största ägaren ska ha rätt att utse två ledamöter till valberedningen och att den näst största ägaren ska ha rätt att utse en ledamot till valberedningen. De tre ägarrepresentanterna ska tillsammans med styrelsens ordförande utgöra bolagets valberedning inför årsstämman 2015.

Bolaget hade under slutet av 2014 dialog med skatteverket gällande avdragsrätt för mervärdesskatt. Skatteverket beviljade bolaget avdragsrätt, vilket innebar att bolaget under kvartal 1 återfått ett belopp om 775 tSEK för inbetald mervärdesskatt avseende perioden april 2012 - december 2013.

USA

Källa #1 Hockley Field (nedan kallad Warren Ranch #4a) förbereddes för renovering och produktionsstart under kvartal 1. Vidare avtalades ett ökat ägande, från 5% till 23%, i källa Nannie Warren #1. Det visade det sig under kvartal 2 att de båda källorna inte var möjliga att sätta i produktion inom rimlig tid. Innehavet i källorna och uppdraget om produktionsstart har därför omförhandlats tillsammans med operatören och innebär att bolaget avyttrar sina andelar i Nannie Warren #1 och avyttrar 16% i Warren Ranch #4a. Efter transaktionen är bolagets innehav 7% i Warren Ranch #4a. Bolaget förvärvar samtidigt andelar i redan producerande källor. Se nästkommande stycke för mer info.

Viktiga händelser efter rapportperiodens utgång

Vårens arbete för att få till stånd en ökad oljeproduktion har fortskridit liksom omförhandling av befintlig finansiering samt ny finansiering har tecknats.

* Förvärv av 10% i den nyborrade källan Warren Ranch #9b. Källan öppnade med en produktion på 25 fat per dag. Källan trimmas fortfarande in och operatören bedömer att produktionen kan komma att öka till så mycket som 100 fat olja per dag.

* Förvärv av 3% av den producerande källan Warren Ranch #2. Källan som borrades 2009 producerar stabilt ca 40 fat per dag.

* Förvärv av ytterligare 16% av Warren Ranch Petrodome #3a. Bolaget äger därefter 39% i källan.

* Renovering av Warren Ranch Petrodome #3a är beställd och genomförs just nu och beräknas vara klar och producerande under månadsskiftet juni/juli.

Köpeskillingen för ovan nämnda förvärv är avtalad till 190 000 US dollar samt ytterligare 70 200 US dollar för renoveringen av Warren Ranch Petrodome #3a.

* Försäljning av 16% i Warren Ranch #4a. Bolaget äger därefter 7% i källan.

* Försäljning av bolagets andel i Nannie Warren #1. Andelen motsvarar 5% och ger en reavinst om ca 8200 US dollar.

* Försäljning av bolagets andelar i fem gaskällor som ingår i de sk PMO-källorna. Försäljningen innebär en mindre realisationsvinst.

I slutet av 2014 har bolagets huvudägare, Atlas Group AB, lämnat en bryggfinansiering om 1,1 mSEK. Härutöver har en grupp av investerare lämnat ytterligare bryggfinansiering. Totalt handlar det om lån på ca 3,5 mSEK som mestadels hade förfallodatum 31 mars 2015. Styrelsen har förhandlat med dessa kreditgivare. Resultatet av detta är att EQTarg Capital AB, ett av Anders Lagerberg kontrollerat bolag, har övertagit dessa fordringar. Bolaget har därefter ingått ett nytt finansieringsavtal med EQTarg Capital AB där ytterligare bryggfinansiering om 1,5 mSEK tillkommit. I och med detta har Bolaget totala skulder till EQTarg Capital AB om ca 5 mSEK. Lånet löper med marknadsmässig ränta om 10 % och har förfallodag den 31 december 2015. Som säkerhet för lånet har styrelsen pantsatt det helägda dotterbolaget U.S. Energy Growth AB.

Prognos för verksamhetsåret 2015
Styrelsens lämnar inte någon prognos för verksamhetsåret 2015. Arbetet är koncentrerat på ytterligare öka produktionen under 2015.

Styrelsens kommentar
Styrelsen har goda förhoppningar över att verksamheten på allvar ska komma igång under 2015 efter det att grunden är lagd för ett stabilt oljebolag som sätter sina aktieägare i främsta rummet.

Denna rapport har inte granskas av bolagets revisor.

Borlänge 2015-06-17

U.S. Energy Group AB (publ)

Kommande rapporter och bolagshändelser

Årsstämma                                             2015-06-25

Delårsrapport 2 2015      2015-09-15

Delårsrapport 3 2015      2015-12-15

Bokslutskommuniké 2015                   2016-03-15

Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med ÅRL 9 kap. Redovisningsprinciperna är oförändrade sedan senaste årsredovisningen.

RISKER OCH OSÄKERHETSFAKTORER

Operativa risker
Allt företagande och ägande är förenat med risktagande. Verksamheten som bedrivs i bolaget erbjuder stora möjligheter, men innebär också betydande risker. Bolagets verksamhet måste utvärderas mot bakgrund av de risker, kostnader och svårigheter som bolag aktiva inom gas- och oljeutvinning ofta ställs inför. Riskerna i sådana företag är främst kopplade till utfallet av och kostnaderna för prospektering och utvinning, men även till tillståndsfrågor avseende undersökningen, utvinning och miljö. Den huvudsakliga risken inom prospektering och utvärdering är att de investeringar bolaget gör i olje- och gastillgångar inte kommer att utvecklas till kommersiella fyndigheter. Bolaget är vidare i hela sin verksamhet exponerat mot oljepriser eftersom inkomst och lönsamhet både beror och kommer att bero på det vid varje tidpunkt gällande oljepriset. Avsevärt lägre oljepriser skulle minska förväntad lönsamhet och kan innebära att projekt bedöms som olönsamma även om fynd påträffas. Lägre oljepriser kan även minska industrins intresse i bolagets projekt avseende utfarmningar eller tillgångsförsäljningar.

Ytterligare en verksamhetsrisk är tillgång på utrustning i bolagets projekt. I synnerhet under borrfasen av ett projekt är Koncernen beroende av avancerad utrustning såsom riggar, foderrör etc. Brist på denna utrustning kan innebära svårigheter för bolaget att fullfölja sina projekt. Genom sin verksamhet är bolaget vidare exponerad för politisk risk och miljörisk.

Därtill skall beaktas att bolaget befinner sig i ett uppbyggnadsskede av sin verksamhet. Bolaget utgör vidare en liten organisation och är i stor utsträckning beroende av ett antal nyckelpersoner.

Finansiella risker
Bolaget exponeras för olika finansiella risker i sin verksamhet såsom ränte-, kredit-, likviditets-, och kassaflödesrisk. Ränterisk uppstår genom variationer i marknadsräntorna. Kreditrisk (motpartsrisk) är risken att motparten i en transaktion inte kan fullfölja sin förpliktelse, vilket leder till förlust för bolaget. Likviditetsrisk (finansieringsrisk) är risken att bolaget inte kan finansiera sina åtaganden. Kassaflödesrisk är risken att bolagets kassaflöde varierar till följd av förändringar i marknadsräntor.

Valutarisker
Intäkter från verksamheten är till huvudsaklig del i USD, HUF samt Euro, medan kostnaderna för bolaget delvis är i svenska kronor (SEK). Kursfluktuationer och osäkerhet i framtida valutakurser gör att förändringar i valutakurser kan komma att påverka bolagets redovisade intjäningsförmåga på ett avgörande sätt.

Osäkerhetsfaktorer
Förutom branschspecifika risker måste även mer generella osäkerhetsfaktorer beaktas, såsom konjunkturutveckling, konkurrens, teknologi- och marknadsutveckling, materialpriser, leverantörer, kunder, företagsförvärv, kvalificerad personal, lagstiftning och reglering, immateriella rättigheter, framtida kapitalbehov och aktiemarknadsrisk.

Om nämnda risker utgör ett sammanfattande urval av risker och osäkerhetsfaktorer, som har betydelse för bolagets verksamhet eller en investering i bolagets aktier.

Känslighetsanalys
Bolagets framtida intjäningsförmåga är till stor del knuten till framgången i att finna gas och olja i de projekt som bolaget deltar i. Möjligheten att exploatera projekten beror på vilka fyndigheter som påträffas och i vilken mängd. Gas- och oljeprisets utveckling påverkar också prospekteringsviljan hos operatörerna och kan på så sätt även påverka bolagets intjäningsförmåga.

Miljö
Bolagets miljöpolicy innebär att bolaget, dess medarbetare, anlitade konsulter och operatörer ska arbeta på ett miljömässigt riktigt sätt enligt gällande lagar och förordningar i det land där verksamheten bedrivs. Hela tiden med målsättningen att i möjligaste mån undvika mark- och miljöskador i samband med arbetets utförande.

Framtida utveckling
Bolaget planerar under de närmaste åren att upprätthålla ett högt tempo i prospekteringsverksamheten. Bolaget vill växa i stabil takt genom att vara kostnadseffektiva och därmed uppnå långsiktig lönsamhet. Bolaget har som avsikt att investera finansiella resurser i de projekt som bolaget bedömer har högst potential. Bolaget utvecklar sin projektportfölj kontinuerligt och systematiskt. Målsättningen är att under de kommande åren investera i gas- och oljeprojekt företrädesvis inom USA, för att därigenom skapa mervärde för bolaget och aktieägarna.

Beträffande bolagets resultat och ställning i övrigt hänvisas till efterföljande resultat- och balansräkning.

Transaktioner med närstående
U.S. Energy Group AB tillämpar RR 23 Upplysning om närstående, vilket ställer krav på upplysningar om transaktioner med närstående. Närstående definieras i rekommendationen som företag eller fysisk person som utgör bestämmande eller betydande inflytande över företagets finansiella eller operationella beslut. Detta innebär att upplysningar lämnas om transaktioner med närstående som innebär ett utbyte av resurser, tjänster eller förpliktelser, oavsett om ersättning utgår eller inte.

Sedan 4 november 2014 har bolaget ett managementavtal med nuvarande tf VD Anders Lagerberg via bolaget EQTarg Capital AB.

Atlas Group har under december 2014 och januari 2015 tillfört Bolaget tillfälligt kapital via lån om totalt ca 1,1 MSEK. De två lånen löper med marknadsmässig ränta och återbetalningstid var den 31 mars 2015. EQTarg Capital AB, ett av Anders Lagerberg kontrollerat bolag, har under juni 2015 övertagit dessa fordringar. Bolaget har därefter ingått ett nytt finansieringsavtal med EQTarg Capital AB där ytterligare bryggfinansiering om 1,5 mSEK tillkommit. I och med detta har Bolaget totala skulder till EQTarg Capital AB om ca 5 mSEK.

Taggar: