Ginger Oil AB (publ) deltar i en exploateringskälla; Falcon, NE Prospect Nevada County, Arkansas

Bolagsstämman för U.S. Energy Group AB (publ), som hölls den 29 juni 2016 i Stockholm, beslutade att dels avyttra samtliga olje- och gasrelaterade tillgångar genom det nybildade Petrotarg Energy AB, till Ginger Oil AB (publ). Som betalning för dessa tillgångar kommer U.S. Energy Group AB att erhålla nyemitterade Ginger Oil AB (publ) aktier. Aktieägarna röstade vidare på stämman även för att förvärva MedClair AB genom apport, byte av firma till MedClair International AB samt verksamhetsbyte till medicinteknik, se pressmeddelande av den 25 maj 2016.

Det är därför styrelsens uppfattning att nyheter som berör Ginger Oil AB också under en övergångsperiod bör kommuniceras till U.S. Energy Group AB:s aktieägare. Mot bakgrund härav meddelar styrelsen följande.

Ginger Oil AB (”Ginger Oil” eller ”Bolaget”) kommer att delta i borrningen av Falcon NE Prospect, Mill Creek #1 som är en exploateringskälla och som förväntas påbörjas nu under augusti månad. Operatören förväntas att nå måldjupet om 3 100 fot inom tio dagar, härefter planerar man att noga utvärdera loggar och därmed utvärdera källans möjlighet till kommersiell produktion före färdigställande.

Ginger Oil hade ett initialt ägande i prospektet om 29 %, men har under en längre period sålt ner sig till ett ägandeskap om 7 %. Köpare är övriga partners i projektet och som ersättning för denna transaktion erhöll Bolaget en ersättning som bedöms täcka samtliga omkostnader avseende markrättigheter, geologiska och geofysiska kostnader, samt alla omkostnader för borrning och utvärdering av aktuell källa. Avtalet är utformat som så att för det fall källan anses vara en kommersiell fyndighet, kan Bolaget nyttja en option till en kostnad om 20 000 USD för att delta i slutförandefasen av källan, därmed erhåller Bolaget 7 % ägandeskap i den färdigställda källan.

Det är inte första gången Ginger Oil har genomfört liknande upplägg. Bakgrunden till att man gör den här typen av upplägg är för att hålla nere investeringskostnaderna för nya borrningar, därmed minskar även prospekteringsrisken. Optionen, som är rättighet men inte en skyldighet, kommer att utnyttjas för det fall Bolaget bedömer att källan är en kommersiell fyndighet.

Den undersökningen som bolaget låtit göra talar för att reserverna i aktuell källa uppgår till 168 750 fat olja, innebärandes en nettoandel till Ginger om 8 425 fat netto. Den initiala produktionen från källan bedöms enligt samma undersökning, för det fall källan är framgångsrik, att uppgå till en produktionstakt om 100 fat olja per dag.

Utfallet från borrningen och för det fall Bolaget avser att utnyttja optionen kommer att meddelas marknaden så snart utfallet från utvärderingen är känt för Bolaget. Vid lyckad operation bedömer Bolaget att den initiala investeringen är återbetald redan efter 100 dagars produktion. Härefter förväntas källan att producera ytterligare i ett antal år.

Mill Creek #1 är den första av fem prospekteringsborrningar i Arkansas, där bolaget har gjort en 3D seismiska scanningar av området. Bolaget planerar att delta i samtliga borrningar på området kommande tolv månader. Varje prospekteringsbrunn, för det fall dessa lyckas, kan generera ytterligare en eller två exploateringskällor. I de framtida prospekteringsborrningar  kontrollerar Bolaget en 25 % ägarandel, en ägarandel som bolaget har som avsikt att även långsiktigt inneha.

Stockholm 2016-08-08

Frank Teneberg, styrelseordförande Ginger Oil AB (publ)
E-post: frank.teneberg@gillerasen.com Tel: +46 (0)70 588 74 15

Anders Lagerberg, VD U.S. Energy Group AB (publ)
E-post: anders.lagerberg@usenergy.se Tel: +46 (0)70 688 65 36

Om Ginger Oil AB (publ)
Ginger Oil AB (publ) är en USA-baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, Arkansas och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. Bolaget är listat på Nasdaq First North, med Mangold Fondkommission AB 08-503 01 550 som Certified Adviser.

Om U.S. Energy Group AB (publ)