Information om Ginger Oil’s studie av Horstfältet, Nevada County, Arkansas, i syfte att kraftigt öka produktionstakten av olja

Bolagsstämman för U.S. Energy Group AB (publ), som hölls den 29 juni 2016 i Stockholm, beslutade att dels avyttra samtliga olje- och gasrelaterade tillgångar genom det nybildade bolaget Petrotarg Energy AB, till Ginger Oil AB (publ). Som betalning för dessa tillgångar kommer U.S. Energy Group AB att erhålla nyemitterade aktier i Ginger Oil AB (publ), dessa aktier planerar styrelsen att föreslå utdelning av till U.S. Energys aktieägare. Aktieägarna röstade även för att förvärva MedClair AB genom apport, byte av firma till MedClair International AB samt verksamhetsbyte till medicinteknik, se pressmeddelande av den 25 maj 2016.

Det är därför styrelsens uppfattning att nyheter som berör Ginger Oil AB också under en övergångsperiod bör kommuniceras till U.S. Energy Group AB:s aktieägare. Mot bakgrund härav meddelar styrelsen följande.

Ginger Oil AB (”Ginger Oil” eller Bolaget”) upptäckte Horstfältet, beläget i Nevada County, Arkansas, USA år 2012. Sedan upptäckten har Bolaget framgångsrikt deltagit i ytterligare tre exploateringsborrningar på aktuellt fält. När fältet togs i bruk namnändrades fältet till ”Southwest Willisville Field” och har allt jämt sedan dess varit en av koncernens viktigaste tillgångar. Fältet har fram till maj 2016 totalt producerat 181 539 fat olja. Bolaget kontrollerar i dagsläget 9 % av rättigheterna, innebärande att en nettoproduktion tillfallit bolaget om 16 300 fat olja sedan fältet togs i bruk. För närvarande producerar fältet cirka 140 fat olja om dagen, innebärandes att 12,6 fat olja om dagen tillfaller Bolaget.

Tredjepartsingenjörer har uppskattat den totala fyndigheten i häradet 8 500 000 fat olja – 10 500 000 fat olja, innebärandes att Bolagets nettofyndighet på detta fält uppgår till mellan 270 000 fat olja - 450 000 fat olja. Med nuvarande produktionstakt bedömer företagsledningen att det kommer att ta årtionden att utvinna samtliga reserver. Mot denna bakgrund har styrelsen låtit göra en studie för att undersöka möjligheten att på lämpligaste sätt öka produktionshastigheten och därmed kassaflödet från aktuell fyndighet. Reservstudien som Bolaget har beställt kallas ”PVT Reservstudie”. PVT står för tryck, volym och temperatur (pressure, volume and temperature). Tekniken bygger på att man gör tryckavläsningar och tar prov på den producerande oljan och gasen från varje källa för att sedan återställa råvaran till sin ursprungspunkt.

Syftet med studien är att få en uppfattning över den ursprungliga råvaran på plats, de förväntade reserverna och genom detta avläsa vilken produktionsteknik som bedömds vara den mest effektiva från var och en av de aktuella källorna.

Bolaget har exempelvis injicerat gas i det övre skiktet av reservoaren i syfte att öka produktionstakten av råolja. Studien kommer att mäta vilka effekter Bolagets åtgärder fått, samt utröna möjligheten till att ytterligare effektivisera produktionen. Resultatet från studien, samt föreslagna produktionshöjande åtgärder med utgångspunkt från aktuell studie på fältet, beräknas vara färdigställt inom ett par månader, vartefter Bolaget kommer att informera marknaden om utfallet.

Stockholm 2016-08-10

Frank Teneberg, styrelseordförande Ginger Oil AB (publ)
E-post: frank.teneberg@gillerasen.com Tel: +46 (0)70 588 74 15

För ytterligare information kontakta: Anders Lagerberg, VD
U.S. Energy Group AB (publ)

Om Ginger Oil AB (publ)
Ginger Oil AB (publ) är en USA-baserad olje- och naturgaskoncern inriktad på att bedriva prospektering med syftet att finna nya reserver. Bolaget förvärvar, utvecklar, utvinner och avyttrar olje- och naturgasreserver. Ginger Oil bedriver idag verksamhet i Texas, Arkansas och Louisiana. Prospekteringsverksamheten bedrivs från Houston och moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige. Bolaget är listat på Nasdaq First North, med Mangold Fondkommission AB 08-503 01 550 som Certified Adviser.