Kommuniké från U.S. Energy Group AB (publ):s fortsatta årsstämma den 20 augusti 2015

U.S. Energy Group AB (publ) höll fortsatt årsstämma den 20 augusti 2015 i Borlänge. Vid stämman fattades bland annat följande beslut:

• beslut om fastställande av bolagets resultaträkning och balansräkning;
  • beslut att årets resultat ska balanseras i ny räkning;
  • beslut om ansvarsfrihet (se underrubrik nedan);
  • beslut om omval av styrelseledamöterna Frank Teneberg (ordförande), Kristin Haglund, Bo Johansson och Håkan Gustâv samt nyval av Lars-Göran Larsson*;
  • för god ordnings skull bekräftades valet av Martin Johansson på PWC som bolagets revisor;
  • beslut om principer för utseende av valberedning; och
  • beslut om emissionsbemyndigande.

Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

Ansvarsfrihet

Stämman beslutade att bevilja ansvarsfrihet avseende Bertil Wilhelmsson (ledamot), Peter Thorstensson (ledamot), Anders Lagerberg (VD), Frank Teneberg (ledamot), Mikael Eriksson (ledamot), Håkan Gustâv (ledamot), Kristin Haglund (ledamot) och Bo Johansson (ledamot)

Stämman beslutade att inte bevilja ansvarsfrihet avseende Ulrich Andersson (VD och ledamot), Svante Carlsson (ledamot), Stig Edling (ledamot), James Ikey (ledamot) och Lena Karlsten Svensson (ledamot).

Stämman beslutade att bevilja Ingmar Johansson ansvarsfrihet med avseende på hans tjänstgöring som VD men inte med avseende på hans uppdrag som styrelseledamot.

Beslut om principer för utseende av valberedning

Stämman beslutade om att de principer som fastlades inför årsstämman 2015 ska gälla oförändrade inför nästa års årsstämma.

Emissionsbemyndigande

Stämman bemyndigade styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier, konvertibler och teckningsoptioner. Betalning ska kunna ske kontant, genom apport, genom kvittning eller eljest förenas med villkor. Bolagets aktiekapital och antal aktier får med stöd av bemyndigandet sammanlagt högst ökas med ett belopp respektive antal som ryms inom bolagsordningens gränser. Avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska äga ske för att vid behov kunna stärka bolagets finansiella ställning samt för att möjliggöra förvärv av bolag eller rörelse. Emissionskursen ska vid avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och vid betalning genom apport eller kvittning motsvara aktiens marknadsvärde med – i förekommande fall – marknadsmässig emissionsrabatt.

Protokoll från den fortsätta årsstämman kommer att läggas upp på U.S. Energy Group AB (publ):s hemsida inom kort.

Styrelsen

Informationen är sådan som U.S. Energy Group AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 augusti 2015 kl 14,00.

*Lars-Göran Larsson, född 1958, är delägare i Atlas Group AB som är Bolagets huvudägare och har mångårig erfarenhet av branschen.

E-post: frank.teneberg@usenergy.se

tf VD