Nytt namn i samband med omvänd split, uppdatering kring strukturaffärerna

Report this content

Som U.S. Energy Group AB (publ) (”US Energy” eller ”Bolaget”) kommunicerade i pressmeddelande av den 25 maj 2016, föreslog styrelsen en avyttring av samtliga olje- och gastillgångar genom en sk ompaketering till ett NYAB, för att sedan avyttra NYAB till Ginger Oil AB (publ) mot betalning av aktier i Ginger Oil. Styrelsen har som avsikt att dela ut dessa aktier till Bolagets aktieägare efter att affären slutligen är reglerad och genomförd.

Vidare föreslog styrelsen att Bolaget skulle ändra verksamhetsinriktning, från olje- och gasbolag till medicinteknik, att namnändra verksamheten från nuvarande firma till MedClair International AB (publ), samt förvärva 100 % av aktierna i MedClair AB genom sk apportemission.

För att skapa en mer ändamålsenlig handel i Bolagets aktie, tillika för att hålla ner antalet totalt utestående aktier i Bolaget, föreslog styrelsen en sammanläggning av aktier (sk omvänd split), där 10 aktier sammanslås till 1 aktier, varför antalet aktier i Bolaget minskar från ca 232 miljoner till 23,2 miljoner aktier före apportemissionen av aktier till aktieägarna i MedClair AB.

På den ordinarie stämman den 29 juni 2016 i Stockholm, godkändes styrelsens förslag enligt ovan.

Bolaget kommunicerade en tidsplan för sammanläggning av aktier den 31 augusti 2016. Den 6 september 2016 kommer att vara första handelsdag efter sammanläggningen av aktier och Bolaget kommer i samband med detta att byta ticker (kortnamn) från USE B till MCLAIR och Bolaget kommer samtidigt att verkställa namnbytet från U.S. Energy Group AB (publ) till MedClair International AB (publ).

Härefter är det fyra kvarstående steg för att affärerna skall vara slutligen genomförda. Första steget som återstår är att fastställa den exakta köpeskillingen för Bolagets olje- och gastillgångar, detta beräknas kunna kommuniceras senast den 9 september, parallellt kommer bolaget att arbeta med en noteringsprocess, där styrelsen kommer att presentera ett anslutningsmemorandum för marknaden, vartefter godkännande från AktieTorget, förväntar styrelsen att bolagets aktie återflyttas till ordinarie lista.

Innan affären slutligen är genomförd kommer styrelsen i Bolaget att kalla till årsstämma, i syftet är att fastställa resultat- och balansräkningen per 16-06-30, detta för att möjliggöra utdelningen av Ginger Oil’s aktier. Styrelsen är medveten om att processen har tagit tid, men vill understryka att de juridiska turerna måste rulla på enligt ovanstående, detta för att säkerställa att nuvarande aktieägarna i MedClair AB (bolaget som apporteras in) inte får tillgång till utdelningsrätt av de aktier som styrelsen avser att dela ut i Ginger Oil AB.

Styrelsen den 2 september 2016

För ytterligare information kontakta: Anders Lagerberg, VD
U.S. Energy Group AB (publ)
Hemsida: www.usenergy.se