Operativ uppdatering

Vårens arbete för ökad oljeproduktionen har fortskridit och nu tas ytterligare ett antal viktiga steg för att möjliggöra detta. Bolagets styrelse har taget en rad beslut som innebär fortsatt satsning på ytterligare produktionsökning i bolagets källor

Besluten i korthet:

• Affären som innebar förvärv av aktier i Anloc Energy LLC avbryts.
  • Förvärv och försäljning av andelar i oljekällor på Hockley Field.
  • Försäljning av innehav i fem gaskällor
  • Nytt finansieringsavtal tecknat.

Avbrutet förvärv

Efter flera överväganden med Anloc Energys huvudägare Jim Trippon har parterna samråd kommit fram till att det är fel tid för US Energy att förvärva 5 % av Anloc Energy, LLC, se pressmeddelande den 10 mars 2015, varför förvärvet avbrutits. Vid en närmare granskning av köpet ansåg styrelsen att affären var för stor för US Energy, och att den därför innebar en alltför stor risk. Bolaget har istället för avsikt att växa genom att i mindre steg öka produktionen.

Förvärv och försäljning av andelar av oljekällor

Resurser läggs nu istället på att utöka aktiviteterna på Hockley Field och få tillstånd med en betydande produktionsökning. På styrelsemötet den 19 maj beslutade styrelsen att byta ut 16 % av Warren Ranch #4a som bolaget ägde 23 % i, till ytterligare 16 % i Warren Ranch Petrodome #3a. Efter transaktionen äger bolaget 39 % i Warren Ranch Petrodome #3a och 7 % i Warren Ranch #4a. Renovering av Warren Ranch Petrodome #3a är beställd och källan beräknas kunna producera inom en månad.

Styrelsen har beslutat att avyttra källan Nannie Warren #1 där bolaget äger 5 %. Avyttringen medför en mindre realisationsvinst om $ 8200.

Härutöver har styrelsen beslutat om förvärv av 10 % av den producerande källan Warren Ranch #9b samt 3 % av den producerande källan Warren Ranch #2. Köpeskillingen för dessa källor är avtalad till $ 190 000.

Försäljning av fem gaskällor

PMO källorna, som ingick i förvärvet av U.S. Energy Growth AB har under våren lagfartsmässigt registrerats inom US Energy-koncernen. Totalt handlar det om 17 källor som redovisas nedan.

Se tabell i bifogat dokument!

Under våren har det kommit in ett kontantbud på fem av dessa källor; Atkinson #1, Freeman #1, Reese #1H, Rio #3 och Rio #4. Styrelsen har beslutat att acceptera budet som är på $ 55 000. Försäljningen medför en mindre realisationsvinst.

Finansiering

I slutet av 2014 har bolagets huvudägare, Atlas Group AB, lämnat en bryggfinansiering om 1,1 mSEK. Härutöver har en grupp av investerare lämnat ytterligare bryggfinansiering. Totalt handlar det om lån på ca 3,5 mSEK som mestadels hade förfallodatum 31 mars 2015. Styrelsen har förhandlat med dessa kreditgivare. Resultatet av detta är att EQTarg Capital AB, ett av Anders Lagerberg kontrollerat bolag, har övertagit dessa fordringar. Bolaget har därefter ingått ett nytt finansieringsavtal med EQTarg Capital AB där ytterligare bryggfinansiering om 1,5 mSEK tillkommit. I och med detta har Bolaget totala skulder till EQTarg Capital AB om ca 5 mSEK. Bryggfinansieringen löper med marknadsmässig ränta om 10 % med förfallodag den 31 december 2015. Som säkerhet för lånet har styrelsen pantsatt aktierna i dotterbolaget U.S. Energy Growth AB.

”Det har för US Energy varit en händelserik vår med intensivt arbete för att komma igenom dessa affärer. Det är glädjande att vi har lyckats lösa en refinansiering av tidigare bryggfinansiering och att nyinvesteringarna medför ett betydande lyft för bolagets kassaflöde eftersom produktionen nu flerdubblas” säger U.S. Energys VD Anders Lagerberg.

tf VD
Telefon: 070 – 688 65 36
Hemsida: www.usenergy.se
E-post: anders.lagerberg@usenergy.se

Telefon: 070 – 588 74 15
E-p
ost: frank.teneberg@usenergy.se

U.S. Energy Group AB (publ), listat på AktieTorget under kortnamnet USE B, är ett svenskt gas- och oljebolag som investerar som andelsägare i ett flertal borrprojekt och producerande brunnar. Bolaget har i dag tillgångar mesta dels av sina tillgångar i Texas, USA. Investeringar skall ske i politiskt stabila områden där infrastruktur är väl uppbyggd och avsättning för utvunna produkter finns. Bolagets säte är i Borlänge.

Taggar: