Stärker sin närvaro i USA

Report this content

U.S. Energy Group AB meddelade den 15 september 2015 att Anders Lagerberg tillträdde som permanent VD i Bolaget och kommer att stationeras i Houston, Texas i USA, per omgående. Härutöver har bolaget kontrakterat John O. Smith som olje- och gaskonsult på plats.

Mr John O. Smith har gedigen och mångårig erfarenhet från branschen och började sin karriär som landman under tidigt 70-tal, därutöver har han arbetat hos välkända firmor såsom Mobil Oil, Inexco Oil Company, Longhorn Oil & Gas Co, Zydeco Energy, Inc m.fl.

Initialt kommer Mr John O. Smith att analysera och räkna ut US Energys olje- och gasreserver, samt vara behjälplig i arbetet med att åter sätta High Island i produktion, där bolaget bland annat är huvudägare i källan Sun Fee #1 som ursprungligen borrades december 2013 och öppnade med en dygnsproduktion överstigande 80 fat olja par dygn.

Tillsammans med Mr John O. Smith kommer ledningen även att utvärdera flera investeringspropåer i syfte att säkerställa bolagets långsiktiga produktionsmål. Ledningen bedömer att det nu börjar bli gynnsamt att undersöka möjligheten att förvärva redan producerande enheter där man kan säkerställa stabil produktion. Nuvarande världskonjunktur öppnar möjligheten för att förvärva stabila produktionsenheter till tillfredställande priser, något som både sänker prospekteringsrisken men även möjliggör en hävstångseffekt när råvarupriserna stabiliserar sig.

”Bolaget har under en längre tid sökt efter just den expertis som Mr John O. Smith besitter. Det känns bra att vi nu har kontrakterat honom som bolagets olje- och gasrådgivare. Det är även glädjande att få en helt opartisk analys över High Island tillgångarna, där bolagets investering överstiger 15 mSEK.” säger U.S. Energys VD Anders Lagerberg i en kommentar.

Hemsida:
 www.usenergy.se