U.S. Energy Group AB: Förbereder för utökad aktivitet

Report this content

U.S. Energy Group AB har idag förvärvat ytterligare 3 % i Warren Ranch #4a. Efter förvärvet uppgår ägandet i källan till 10 %. Härutöver har ledningen ingått ett optionsavtal med Anloc Energy, LLC. Optionsavtalet ger Bolaget rätt att förvärva 15 % av oljekällan Warren Ranch Hohler (”Hohler”).

Hohler borrades ursprungligen ner till ett djup om 12,000 fot, där en gasformation identifierades. På grund av att gaspriset kollapsade i samband med finanskrisen 2008 övergavs källan. Totalt har man investerat 12 mUSD i Hohler. Anlocs opartiska geologer har nu tagit del av alla loggar från brunnen och identifierat både olja och flytande gas från super-Yegua rock formationen på ett djup omkring 8 500 fot.

Optionen, som ger Bolager rätten men inte skyldigheten att förvärva 15 % av källan, förfaller den sista augusti 2015. Fördelen med optionen är att Bolaget redan på förhand vet om källan kommer att vara lyckad eller inte. Anlocs ledningen beräknar att Hohler har potential att producera ett stabilt flöde om 2 – 300 fat olja och flytande gas per dag från super-Yegua rock formationen. Om Bolaget väljer att utnyttja optionen kommer investeringen i sin helhet att finansieras genom fortsatt riktade emissioner till GEM.

Så snart färdigställandet av Warren Ranch #4a och Warren Ranch Petrodome #3a är slutfört, vilket beräknas till slutet av nästkommande vecka då arbetslagen jobbar tvåskift dygnet runt, kommer arbetet att koncentreras kring borrningen av Warren Ranch Hohler.

”Detta är ett fortsatt led i Bolagets borrprogram. Det känns bra att aktiviteterna nu tagit fart och att vi lyckas utöka aktiviteterna på ett mycket kostnadseffektivt vis.” säger U.S. Energys VD Anders Lagerberg i en kommentar.

tf VD
Telefon: 070 – 688 65 36