WASTE COLLECTION - Att leva på Kairos sopor

Report this content

20 mars - 16 maj 2010 Välkommen på pressvisning onsdag 17 mars kl 10.00, Medelhavsmuseet, Fredsgatan 2. OSA till sofia.haggman@medelhavsmuseet.se

I Kairo bor nästan 20 miljoner människor. Stadens informella sophämtare, zabbaleen, samlar varje dag in ca 7 000 ton sopor. I stadsdelen Manshiyet Nasr finns det fler än 1 000 mikroföretag som återvinner det mesta av avfallet och sysselsätter nästan 50 000 personer. Utställningen behandlar ett globalt miljöproblem med växande sopberg i världens storstäder, men visar också hur sopor kan tas till vara och få nya användningsområden. Zabbaleen har blivit internationellt uppmärksammade för sitt återvinningsarbete. Inte minst under våren 2009 då Egyptens regering beslutade att tvångsslakta alla grisar i presumtivt syfte i samband med svininfluensan. Grisuppfödning är en viktig inkomstkälla för zabbaleen, av vilka de flesta tillhör Egyptens kristna minoritet. Grisarna, som åt upp det organiska avfallet, utgjorde dessutom en viktig länk i återvinningskedjan. Skräp är en källa till information och utställningen drar paralleller mellan dagens skräp och arkeologiskt fyndmaterial från Kairo. Den ger samtidigt exempel på vad återvunnet material genom design kan användas till. I utställningen visas dokumentärt foto och film samt material återvunnet av zabbaleen. Utställningen är initierad av Olof Löf, och är hans masterprojekt på Konstfacks Curatorlinje. Olof erhöll ett Minor Field Study stipendium av SIDA och var under hösten 2009 två månader i Kairo och gjorde research om zabbaleen och informell återvinning. Medverkande: Petter Kraft, Manuel Alvarez Diestro, Alvaro Sau, Johan Svensson, Apokalyps Labotek, Beata Bäck, Lena Fye, Maria Westerberg och Retur Design.

Taggar: