NASA-uppfinning gör löpträningen tyngdlös

Report this content

Ett nytt löpband med en slags inbyggd luftkudde, AlterG, lyfter bort upp till 80 procent av kroppsvikten och möjliggör på så sätt tidig rehabilitering. Besvär i fot, knä och höfter är problem som drabbar många. Den begränsade rörligheten och att inte kunna träna skapar lätt en ond cirkel som kan försena läkningen.

−Vi har patienter hos oss som inte kunna löpträna på många år men som är väldigt lyckliga över att kunna göra det utan smärta med AlterG, säger Karna Karlsson, rehabchef på Capio Artro Clinic på Sophiahemmet i Stockholm. Det är helt enkelt en fantastisk möjlighet att behandla överbelastningsskador, artrosskador, stressfrakturer och överviktiga patienter i ett tidigare skede än normalt.

Flera av Europas större fotbollsklubbar har redan dragit nytta av redskapet som skonsamt behandlar skadade spelare som snabbare kan återvända till aktivt spel. Capio Artro Clinic är Sveriges enda FIFA-klinik och har goda erfarenheter av att få fotbollsspelare och andra idrottsmän snabbt tillbaka i träning efter skador. Löpbandet är också användbart vid träning av överviktiga, där kroppsvikten i normalt läge frestar på de leder som behöver tränas.

Minskar belastningen på kroppen
Löpbandet bygger på en speciell tryckluftsteknik som ursprungligen utvecklades av NASA för astronauter som behöver kunna springa och träna i rymden. Den egna kroppsvikten kan reduceras med upp till 80 procent vilket minskar påfrestningen på leder och muskler. Belastningen på kroppen regleras genom specialutvecklade shorts som med blixtlås fästs i en upplåsbar luftkudde. Användaren springer sedan på bandet inuti luftkudden som har genomskinliga sidor, vilket gör det enkelt för behandlaren att studera rörelserna. Löpbandet kan användas för både gångträning, löpning och även för protesopererade som i ett tidigt skede behöver öva på att stå och gå.

Så här fungerar det:
Se rörliga bilder
här.

BILDER

Klicka här för högupplösta bilder:

För rörliga bilder (utan ljud) klicka här.

För mer information vänligen kontakta:
Marianne Hesslow, produktchef Medema, telefon 08-404 12 03

E- post:marianne.hesslow@medema.se

Karna Karlsson, rehabchef Capio Artro Clinic, telefon: 08-406 26 35
E post: karna.karlsson@capio.se

Presskontakt: Eva Reftmark,E-post: eva@reftmark.se, telefon: 0768-663 844

Om Alter G och Medema
AlterG är ett medicinskt träningsredskap för tidig rehabilitering och träning som marknadsförs i Sverige av Medema Physio AB ett företag inom fysioterapi och friskvård. Företaget är marknadsledande leverantör inom fysioterapi och friskvård sedan 1967. För mer information vänligen besök www.medema.se

Taggar: