• Medfour/

Metylglyoxal har en potent hämmande effekt på influensavirus – nu lanserar MGO™ halstabletter i styrkan 600+

Report this content

MGO™ Halstabletter med Manukahonung kommer nu i styrkan 600+, vilket gör den till den halstabletten i Sverige med högst halt metylglyoxal. Samtidigt släpps den i två nya smaker; Citron och Svarta Vinbär, i styrkan 300+. De praktiska halstabletterna gör det enkelt att få i sig manukahonung i vardagen. Manukahonung innehåller ämnet metylglyoxal, som i forskning visat antivirala och antibakteriella egenskaper. MGO™ Halstabletter med Manukahonung kan ätas i förebyggande syfte, eller vid symptom på förkylning eller influensa.

Den torra kyliga luften under höst, vinter och tidig vår, underlättar för såväl förkylnings- som influensavirus att spridas via luften. Trots att avstånd till andra är en god strategi för att undvika virus, så är det mycket svårt att helt och hållet slippa att utsättas för dem, särskilt i miljöer där man vistas bland andra människor. MGO™ Halstabletter med Manukahonung bygger på monofloral nyzeeländsk manukahonung, rikt på ämnet metylglyoxal (MGO), som i forskningsstudier har visat sig ha effekt på både bakterier och virus.

MGO™ Halstabletter med Manukahonung finns att köpa receptfritt på apotek och kan ätas av vuxna och barn över sex år, varannan till var tredje timme, förebyggande och vid behov. Nu lanseras MGO™ Halstabletter med Manukahonung Original i styrkan 600+, som innehåller minst 15 procent av MGO™ 600+, vilket innebär att den har högst MGO-halt av alla halstabletter i Sverige. Samtidigt utökas sortimentet i styrkan 300+ med två efterlängtade smaker; Citron och Svarta Vinbär. Samtliga halstabletter från MGO™ innehåller helt naturliga ingredienser och smakaromer.

Förebyggande i influensatider
Då en person som smittats av virus kan börja sprida det vidare till andra redan innan de första symptomen gjort sig tillkänna, är det under influensasäsongen väldigt sannolikt att möta personer som bär på smittsamma virus, utan att vare sig du eller den infekterade är medvetna om det. Under den kyligare delen av året, då luften är extra gynnsam för virusspridning, kan det därför vara en idé att äta MGO™ Halstabletter med Manukahonung.

Studier av manukahonungens antivirala effekter, samt dess effekt i kombination med antivirala läkemedel, har genomförts på influensavirus. Dessa har visat att manukahonungens metylglyoxal (MGO), har en hämmande effekt med potentiellt medicinskt värde på influensavirus, samt att det kan förbättra effekten av NA-hämmande antivirala läkemedel.1 *

Så, förutom att hålla avstånd till andra, vara noga med handhygienen och undvika att röra ansiktet i den mån det är möjligt, kan ett intag av manukahonung med höga halter av metylglyoxal, som till exempel finns i MGO™ Halstabletter med Manukahonung 600+, vara ytterligare en god vana för att hålla sig frisk i influensatider.

Vid symptom på influensa och förkylning
Den som blivit sjuk i influensa eller förkylning, kan drabbas av bakteriella inflammationer i halsen, som konsekvens av sina symptom. Forskning har visat att
metylglyoxal (MGO) verkar antibakteriellt.2 Ämnet angriper bakteriers dockningsproteiner och hindrar dem från att fastna på celler. Dessutom innehåller manukahonung antioxidanter som stärker immunförsvaret och förebygger inflammationer och infektioner. Så i skyddande och mildrande syften, kan MGO™ Halstabletter, som innehåller manukahonung med höga halter av metylglyoxal, ätas regelbundet vid känningar av förkylnings- och influensasymptom.

Produktinformation
MGO™ Halstabletter med Manukahonung Original 600+, samt MGO™ Halstabletter med Manukahonung 300+ i smakerna Svarta Vinbär och Citron, innehåller 15% Manukahonung 600+ mg/kg respektive 300+ mg/kg
metylglyoxal (MGO). MGO™s halstabletter kvalitetstestas, dels för att säkerställa förekomst av den angivna mängden metylglyoxal i tabletterna, samt för att garantera att mängden metylglyoxal är densamma över hela hållbarhetstiden. Testerna utförs av ett oberoende brittiskt laboratorium.

MGO™ Halstabletter med Manukahonung Original 600+, samt MGO™ Halstabletter med Manukahonung 300+ med smak av Svarta Vinbär respektive Citron säljs på apotek. Bland annat hos Apotek Hjärtat, Apoteket AB, Kronans Apotek, Apotea, MEDS och Apohem. Rekommenderat pris för en förpackning är 89 kr.

Utöver dessa nyheter finns MGO™ Manukahonung på burk i befintligt sortiment med tre olika halter av methylglyoxal; 100+, 300+ och 600+.

* Då virus är föränderliga i sin karaktär, och finns i många olika varianter, så bör det betonas att den antivirala effekten hos ämnet inte helt och hållet förklarats i forskningen. Man bör därför undvika att tolka det som att resultaten har betydelse även för andra virusstammar, så som det nya viruset Covid-19.

Om methylglyoxal
Methylglyoxal (MGO) är kemisk förening med antiviral och antibakteriell effekt. Studier har visat att MGO dels har en effekt på influensavirus, samt hindrar bakterier från att fästa på mänskliga celler. I manukablomman finns ämnet dihydroxyaceton, förkortat DHA. Bin som pollinerar manukablomman tar med sig DHA, vilket i en kemisk förening blir till methylglyoxal. Manukahonung finns i tre olika halter av methylglyoxal; 100+, 300+ och 600+. Mängden methylglyoxal avgör den antibakteriella effekten.

Om manukahonung
Manukahonung är en exklusiv honung som utvinns ur nektar från myrtenväxten Leptospermum Scoparium, även kallad Manuka, som växer på Nya Zeeland. Manukahonungen har i tusentals år använts för att läka svårbehandlade sår, lindra besvär och slå ut bakterier. Den anses också effektiv mot förkylning, influensa, kikhosta och halsinfektioner. Manukahonungen har antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper som inte återfinns i någon annan honungssort.

Om Medfour
Medfour är en svensk distributör som erbjuder kunder marknadsledande varumärken för sårbehandling och superfood med manukahonung. Medfour har apotek, veterinärer, landsting och vårdgivare som kunder. Bolaget grundades 2015 och finns i Stockholm. Läs mer på www.medfour.se

För mer information, produktprover eller högupplösta bilder, kontakta:
Marilyn Roseneld, presskontakt på Medfours kommunikationsbyrå Shomei
E-post:
marilyn.r@shomei.se
Tel: 079-313 20 73

Jonas Nobel, vd, Medfour
E-post:
jonas.nobel@medfour.se
Tel: 070-947 11 32

1 Studier som undersökt MGOs effekt på influensavirus, samt dess effekt i kombination med virushämmande läkemedel, och visat dessa resultat:
Charyasriwong S, Watanabe K, Rahmasari R, Matsunaga A, Haruyama T, Kobayashi N. In vitro evaluation of synergistic inhibitory effects of neuraminidase inhibitors and methylglyoxal against influenza virus infection. Arch Med Res. 2015 Jan;46(1):8-16. doi: 10.1016/j.arcmed.2014.12.002. Epub 2014 Dec 15. PMID: 25523147,

Watanabe K, Rahmasari R, Matsunaga A, Haruyama T, Kobayashi N. Anti-influenza viral effects of honey in vitro: potent high activity of manuka honey. Arch Med Res. 2014 Jul;45(5):359-65. doi: 10.1016/j.arcmed.2014.05.006. Epub 2014 May 29. Erratum in: Arch Med Res. 2014 Aug;45(6):516. PMID: 24880005.

2 En av flera studier som visat manukahonungens antibakteriella effekt:
Maddocks S. E., et al, Manuka honey inhibits the development of Streptococcus pyogenes biofilms and causes reduced expression of two fibronectin binding proteins, ahead of print, Wednesday 1 Februari 2012, doi: 10.1099/mic.0.053959-0

Taggar: