Ny halstablett med manukahonung lanseras i Sverige

Report this content

Nu lanseras en helt ny halstablett med manukahonung i Sverige. MGO® Halstabletter Manukahonung 300+ innehåller exklusiv manukahonung från Nya Zeeland. Det som gör manukahonung speciell är att den är rik på det bioaktiva ämnet methylglyoxal (MGO), ett ämne som sägs hindra bakterier från att fastna på celler och därför kan lindra vid halsbesvär. Den nya halstabletten har dessutom högst MGO-halt av alla halstabletter i Sverige.

MGO® Halstabletter Manukahonung 300+ är en helt ny receptfri halstablett med manukahonung. Manukahonung tillskrivs antiinflammatoriska egenskaper och kan lindra vid förkylningssymptom såsom halsont och förkylningsblåsor. Den nya halstabletten är unik i sitt slag då den innehåller en hög halt av exklusiv manukahonung från Nya Zeeland. Halstabletten innehåller minst 15 procent manukahonung. Dessutom innehåller den endast naturliga ingredienser och har inga extra tillsatser som det annars kan finnas i halstabletter.

“Vi är väldigt glada att MGO® Halstabletter Manukahonung 300+ nu lanseras, en riktig dunderhonung i tablettform. Att bli av med en förkylning kan verkligen ta sin tid och vi hoppas att fler upptäcker fördelarna med manukahonung och att våra halstabletter får en naturlig plats i varje hem vid förkylningstider”, säger Jonas Nobel, vd på Medfour, distributör av MGO® Halstabletter Manukahonung.

Manukahonungen i halstabletterna kan, som forskning visar, hjälpa till att hindra bakterier från att fästa på mänskliga celler med hjälp av det verksamma ämnet methylglyoxal (MGO). Ju högre MGO-värde, desto större antibakteriell effekt. MGO® Halstabletter Manukahonung 300+ innehåller minst 15 procent av MGO 300+ vilket innebär att den har mest MGO av alla halstabletter i Sverige. Flera studier har visat att manukahonungen med det verksamma ämnet methylglyoxal kan bryta ner antibiotikaresistenta bakterier och hindra bakterier från att få fäste i hals och mage, som till exempel vid halsfluss. Manukhonungens medicinska effekt understryks även av dess utbredda användning vid sårläkning inom sjukvården.

Produktinformation:
MGO® Halstabletter Manukahonung 300+ kommer att säljas i utvalda hälsokostbutiker och apotek. Från och med mars finns halstabletterna hos Apotek Hjärtat, Holland & Barrett, MEDS, Apohem, Apotea och Happy Green. Rekommenderat pris för en förpackning med 19 tabletter är 89 kr. Innehållet av methylglyoxal har testats i ett oberoende brittiskt laboratorium enligt ISO 17025 standard vilket garanterar honungens kvalitet i halstabletterna.

Utöver MGO® Halstabletter Manukahonung 300+ finns MGO® Manukahonung på burk i befintligt sortiment med tre olika halter av methylglyoxal; 100+, 300+ och 600+.

För mer information, produktprover eller högupplösta bilder, kontakta:
Elin Mattsson, presskontakt på Medfours kommunikationsbyrå Kelly and Pling
E-post: elin.m@kellyandpling.com
Tele: 070-660 59 58

Jonas Nobel, vd, Medfour
E-post: jonas.nobel@medfour.se
Tele: 070-947 11 32

Om manukahonung:
Manukahonung är en exklusiv honung som utvinns ur nektar från myrtenväxten Leptospermum Scoparium, även kallad Manuka, som växer på Nya Zeeland. Manukahonungen har i tusentals år använts för att läka svårbehandlade sår, lindra besvär och slå ut bakterier. Den anses också effektiv mot förkylning, influensa, kikhosta och halsinfektioner. Manukahonungen har antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper som inte återfinns i någon annan honungssort. Till skillnad från annan honung innehåller manukahonung det bioaktiva ämnet methylglyoxal, förkortat MGO, och är resistent mot värme vilket gör manukahonungen överlägsen annan honung då de viktigaste hälsofördelaktiga egenskaperna i honungen finns kvar även vid uppvärmning.

Om methylglyoxal:
Methylglyoxal (MGO) är en antibakteriell kemisk förening med antiinflammatorisk effekt som hindrar bakterier från att fastna på mänskliga celler. I manukablomman finns ämnet Dihydroxyaceton, förkortat DHA. Bin som pollinerar manukablomman tar med sig DHA vilket i en kemisk förening blir till methylglyoxal.

Manukahonung finns i tre olika halter av methylglyoxal; 100+, 300+ och 600+. Mängden methylglyoxal spelar roll för den bakteriella effekten. Desto högre siffra, desto större antibakteriell effekt.

Om Medfour:
Medfour är en svensk distributör som erbjuder kunder marknadsledande varumärken för sårbehandling och superfood med manukahonung. Medfour har apotek, veterinärer, landsting och vårdgivare som kunder. Bolaget grundades 2015 och finns i Stockholm. Läs mer på www.medfour.se

Taggar: