Plåster och Manuka Fill - så blir sommarapoteket redo

Report this content

Sommar, myggbett och skrubbsår. Inför semestern är det hög tid att se över sommarapoteket. Ibland kan det vara svårt att veta vad som ska packas ner och resväskorna fylls snabbt med produkter som inte behövs. Med två saker i sommarapoteket, vanligt plåster och sårsalvan Manuka Fill, har du vad som krävs för att läka sommarens sår effektivt, utan att lämna några fula ärr.

Manuka Fill är en naturlig sårsalva som innehåller manukahonung och används för antibakteriell sårbehandling på alla typer av sår, till exempel skrubbsår, brännskador, skärsår, skoskav, myggbett och fästingbett. Sårsalvan används vid all form av plåsterbehandling. Genom att behandla sår med Manuka Fill tillsammans med vanligt plåster, renas såret naturligt och såret läker mer effektivt med skydd mot bakterier och infektioner. Dessutom minskar risken för fula ärr.

”Sommaren ska vara härlig och bekymmersfri även när olyckan är framme. Kombinationen Manuka Fill och vanligt plåster förbättrar sårbehandlingen. Det är säkerställt i forskning och bevittnat av nöjda vårdpatienter. Med Manuka Fill och plåster är sommarpoteket redo för hela familjen, oavsett om det är munsår, skrubbsår eller sönderkliade myggbett”, säger Jonas Nobel, vd på Medfour, distributör av Manuka Fill.

Sårsalvan Manuka Fill med sina antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper hindrar bakterier med hjälp av det verksamma ämnet methylglyoxal (MGO) som finns i manukahoung. Samtidigt bibehålls en fuktig sårläkningsmiljö vilket kan läka såren snabbare. Den höga sockerhalten i manukahonung drar naturligt upp skadad vävnad från såret och dess låga pH-värde skapar en sur miljö där bakterier inte trivs. Även obehaglig lukt minskar.

”Sår som bara skyddas med plåster kan lätt torka ut och bli infekterade följt av inflammation. De tar då onödigt lång tid att läka med risk för ärr, inget man önskar en solig sommardag. Med den medicinska manukahonung som finns i Manuka Fill, verkar sårsalvan antiinflammatoriskt och torkar inte ut såret. Det gör att läkningstiden blir kortare och bakterier får inte fäste, säger Jonas Nobel”.

Inom sjukvården används Manuka Fill för sina antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper och används också för att behandla allvarliga sår som har svårt att läka, bland annat trycksår, bensår, operationssår och brännskador.

Produktinformation:
Manuka fill finns att köpa på apotek och finns i två storlekar, 14,2 g och 42,5 g. Rekommenderat pris för en liten förpackning är 109 kr och 169 kr för en stor förpackning.

För mer information, produktprover eller högupplösta bilder, kontakta:
Elin Mattsson, presskontakt på Medfours kommunikationsbyrå Kelly and Pling
E-post: elin.m@kellyandpling.com
Tele: 070-660 59 58

Jonas Nobel, vd, Medfour
E-post: jonas.nobel@medfour.se
Tele: 070-947 11 32

Om manukahonung:
Manukahonung är en exklusiv honung som utvinns ur nektar från myrtenväxten Leptospermum Scoparium, även kallad Manuka, som växer på Nya Zeeland. Manukahonungen har i tusentals år använts för att läka svårbehandlade sår, lindra besvär och slå ut bakterier. Den anses också effektiv mot förkylning, influensa, kikhosta och halsinfektioner. Manukahonungen har antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper som inte återfinns i någon annan honungssort. Till skillnad från annan honung innehåller manukahonung det bioaktiva ämnet methylglyoxal, förkortat MGO, och är resistent mot värme vilket gör manukahonungen överlägsen annan honung då de viktigaste hälsofördelaktiga egenskaperna i honungen finns kvar även vid uppvärmning.

Om methylglyoxal:
Methylglyoxal (MGO) är en antibakteriell kemisk förening med antiinflammatorisk effekt som hindrar bakterier från att fastna på mänskliga celler. I manukablomman finns ämnet Dihydroxyaceton, förkortat DHA. Bin som pollinerar manukablomman tar med sig DHA vilket i en kemisk förening blir till methylglyoxal.

Manukahonung finns med olika halter av methylglyoxal. Mängden methylglyoxal spelar roll för den bakteriella effekten. Desto högre siffra, desto större antibakteriell effekt. För invärtes bruk finns halter om 100+, 300+ och 600+ mg/kg Methylglyoxal (MGO). För utvärtes sårbehandling har forskning visat att den halt om 350+ mg/kg methylglyoxal är den nivå som behövs för effektiv sårbehandling.

Om Medfour:
Medfour är en svensk distributör som erbjuder kunder marknadsledande varumärken för sårbehandling och superfood med manukahonung. Medfour har apotek, veterinärer, landsting och vårdgivare som kunder. Bolaget grundades 2015 och finns i Stockholm. Läs mer på www.medfour.se

Taggar: