Så håller du dig frisk i vinter – 5 användningsområden för manukahonung

Report this content

Influensavaccineringen är igång för fullt, och förkylningstiderna är här med halsont, hosta och snuva. Ändå behandlar över hälften av svenskarna sällan eller aldrig sin förkylning[1], trots att vinterns långdragna snorande går att förebygga genom att få i sig bra ämnen redan när de första symptomen kommer. Manukahonung har mängder av bra hälsoegenskaper. Det anses effektivt för att förebygga och motverka förkylningar, men denna dunderhonung har dessutom visat sig användbar inom flera områden.

Manukahonung innehåller ämnet methylglyoxal (MGO) och har enligt forskning visats hindra bakterier från att fastna på celler, och kan därför lindra vid förkylningssymptom som halsont, hosta och förkylningsblåsor. Ju högre halt av MGO som manukahonungen har, desto större antibakteriell effekt. De antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaperna som manukahonungen har gör den unik och finns inte i någon annan honungssort.

– Alla vet vi hur långdragna förkylningar kan vara, och vi hoppas därför att fler upptäcker hälsofördelarna med manukahonung i förkylningstider. Det finns studier som tyder på att manukahonung är mer effektiv än antibiotika, men på grund av snåriga regelverk är det än så länge inte tillåtet att säga att manukahonung förebygger förkylningar, även om det finns mycket forskning och studier på området. Det bästa sättet att skaffa sig en egen uppfattning är därför att googla manukahonung, säger Jonas Nobel, vd på Medfour, distributör av MGO® manukahonung.

Manukahonungen äts som den är, 1–2 teskedar dagligen, och kan också användas i mat och dryck. Det finns även andra användningsområden där manukahonung visar sig vara effektiv.
Här kommer några tips på användningsområden.

5 användningsområden med manukahonung

1. Förebygger och motverkar förkylningar
    Ämnet methylglyoxal (MGO) i manukahonung både förebygger och motverkar att bakterier fastnar på celler i förkylningstider. Manukahonung verkar både antibakteriellt och antiinflammatoriskt och är framförallt effektiv vid halsont och halsfluss.

2. Behandlar sår och brännskador
    Sår och brännskador behandlas effektivt med manukahonung. Med sina sårbehandlande egenskaper renas sår effektivt. Det ger ett lågt pH-värde där bakterier inte trivs och skapar en skyddande och fuktig sårläkningsmiljö som påskyndar sårläkningen. Det passar också bra om du har munsår. Inom sjukvården understryks manukahonungens medicinska effekt vid sårläkning.

3. Energi-boost innan träning
    För den som tränar ofta och hårt kan manukahonung ätas som mellanmål innan träning. Eftersom honungen innehåller så mycket antioxidanter stärker den immunförsvaret och förebygger inflammationer och infektioner.

4. Lindrar magproblem
    Manukahonung sägs hjälpa till att lindra tarmproblem som IBS, men även magsår, magknip, förstoppning och inflammation i mage och tarm, då den verkar hämmande på magsårsbakterier*.

5. Fuktgivande hudvård
    Manukahonung återfuktar effektivt och innehåller mycket B-vitamin, vilket är bra för huden. Manukahonung har också visat sig vara effektivt vid hudbesvär såsom akne och eksem. För att rena och återfukta huden kan du göra din egen ansiktsmask med ren manukahonung. Du kan dessutom använda manukahonung för att slippa torra och fnasiga nagelband i vinter.

* Vid återkommande magproblem rekommenderas alltid att du först rådgör med läkare.

[1] Enligt Apotekets undersökningen om förkylning, som gjorts i Novus Sverigepanel, september 2019.

Om manukahonung:
Manukahonung är en exklusiv honung som utvinns ur nektar från myrtenväxten Leptospermum Scoparium, även kallad Manuka, som växer på Nya Zeeland. Manukahonungen har i tusentals år använts för att läka svårbehandlade sår, lindra besvär och slå ut bakterier. Den anses också effektiv mot förkylning, influensa, kikhosta och halsinfektioner. Manukahonungen har antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper som inte återfinns i någon annan honungssort.

Om MGO® Manukahonung:
MGO® Manukahonung finns i halterna 100+, 300+ och 600+. För bästa effekt rekommenderas 1–2 teskedar manukahonung dagligen. MGO® Manukahonung 100+ och 300+ rekommenderas för användning i mat och dryck, 600+ äts med 1–2 teskedar om dagen. MGO Manukahonung finns att köpa på apotek såsom Apoteket AB, Kronans Apotek, Apotea och Apoteket Hjärtat.

För mer information, kontakta:
Elin Mattsson, presskontakt på Medfours kommunikationsbyrå Shomei
E-post: elin.m@shomei.se

Jonas Nobel, vd, Medfour
E-post: jonas.nobel@medfour.se

Om Medfour:
Medfour är en svensk distributör som erbjuder kunder marknadsledande varumärken för sårbehandling och superfood med manukahonung. Medfour har apotek, veterinärer, landsting och vårdgivare som kunder. Bolaget grundades 2015 och finns i Stockholm. Läs mer på www.medfour.se

Taggar: