Generationsväxling i ledningen för Medhelp

Report this content

Vid styrelsemötet i Medhelp AB på torsdagen 23 januari 2014 utsågs Andreas Winqvist till ny vd i bolaget. Andreas, som varit vice vd sedan starten av bolaget 1999, tillträder posten den 27 januari. Tidigare vd, Dag Carlquist, går in i rollen som aktivt arbetande styrelseordförande.

– Vi ser det som en generationsväxling för att ytterligare stärka utvecklingen av företaget samt dess effektivitet och lönsamhet, säger frånträdande vd Dag Carlquist.

Medhelp AB startades av Dag Carlquist och Andreas Winqvist 1999 och är idag norra Europas största privatägda sjukvårdsrådgivningsföretag. Affärsidén var att utveckla sjukvårdsrådgivning per telefon och var först med att kombinera medicinsk kunskap hos legitimerade sjuksköterskor med avancerade datastöds- och telefonisystem. En idé som var lyckosam och som gjort att sjukvårdsrådgivning per telefon idag är en viktig integrerad del av vårdsystemet.

Företaget har sedan starten vuxit från ett företag med 20-talet anställda och en omsättning på 7 miljoner kr till att ha drygt 300 anställda med en omsättning på 200 miljoner. Årligen hanteras cirka 2, 5 miljoner rådgivningssamtal och nyligen passerade Medhelp gränsen för 20 miljoner genomförda rådgivningssamtal.

Förutom att driva sjukvårdsrådgivningen i landstingen i Stockholm, Värmland, Uppland och Sörmland så levererar Medhelp även tjänsten Sjuk- och friskanmälan till företag och organisationer.

– Jag och Andreas har drivit Medhelp tillsammans i över 13 år, säger tidigare vd:n Dag Carlqvist. Det här blir en bra förändring för oss båda där jag kan fokusera på utvecklingen av bolagets affärsområden och nya affärsidéer. Samtidigt får Andreas ett större grepp över driften och utvecklingen av Medhelps struktur, effektivitet och lönsamhet.

– Efter ett omvälvande 2013 går vi nu in i en konsolideringsperiod under 2014, säger nyblivne vd Andreas Winqvist. Vi kommer att utnyttja året för att vidareutveckla organisationen och de nya tjänster vi ska leverera åt våra kunder.

För mer information vänligen kontakta:
Andreas Winqvist, vd, Medhelp AB, 0702-06 14 48, Andreas.Winqvist@medhelp.se
Dag Carlquist, styrelseordförande Medhelp AB, 0706-630 78 70, dag.carlquist@medhelp.se

Taggar: