MedHelp etablerar sig i Finland

Report this content

MedHelp etablerar sig i Finland - Bildar nytt sjukvårdsrådgivningsföretag tillsammans med finska jubileumsfonden Sitra Det svenska sjukvårdsrådgivningsföretaget MedHelp AB etablerar sig i Finland genom bildandet av ett nytt finskt företag. Det finska företaget ägs till 50 % av MedHelp AB och 50 % av finska Sitra. Företaget planerar att inleda sin verksamhet under hösten 2001 i Helsingfors- och Uleåborg- trakten för att sedan utvidgas till att omfatta hela Finland. I samband med etableringen av företaget i Finland blir Sitra genom en riktad emission även delägare i svenska MedHelp AB. Det nya finska företaget blir ett sjukvårdsrådgivningsföretag som genom dygnet-runt-öppna rådgivningscentraler, kommer att ge finska medborgare rådgivning i allt som rör hälsa, information om läkartjänster och vård. Medborgarna ringer ett och samma nummer oavsett fråga. - Det är enormt stimulerande att vi nu kommer in på den finska marknaden. Vi har genom vårt dotterbolag, Telefonakuten, bevisat vår kapacitet och servicemodell på den svenska marknaden. Expansionen var ett naturligt nästa steg och en bättre partner än Sitra kunde vi inte ha önskat, säger Dag Carlquist, vice VD för MedHelp. - MedHelp har genom Telefonakuten bevisat att det går att på ett enkelt och kvalitativt sätt ge medborgarna rätt service vid rätt tidpunkt. De som behöver hjälp eller har frågor ringer ett och samma nummer, oavsett om det rör sig om medicinering, laboratorieresultat, tidsbeställning eller allmänna frågor om hälsa. Det ligger i Sitras intresse att vara med och driva utvecklingen för att finlands medborgare ska få bästa möjliga service, säger Ilmo Parvinen, eHealth-direktör för Sitra. För ytterligare information: Dag Carlquist, vice VD, MedHelp, tel. 08-528 528 00 alt. mobil: 070-630 78 70 eller E-post: dag.carlquist@medhelp.nu Björn Pehrsson-Lindell, VD, MedHelp, tel. 08-528 528 00 alt. mobil 070- 312 09 96 eller E-Post: bpli@medhelp.nu Ilmo Parvinen, eHealth-direktör, Sitra, tel. +358 9 61 89 94 28, alt. mobil. +358 50 352 1970 eller E-post: ilmo.parvinen@sitra.fi Besök även www.sitra.fi MedHelp är ett sjukvårdsrådgivningsföretag som grundades våren 2000 med affärsidén att utveckla tjänster som kombinerar medicinsk kunskap med distribution via IT och telekom. I MedHelpkoncernen ingår även dotterbolaget Telefonakuten som sedan 1 september 2000 har hand om den centrala sjukvårdsrådgivingen per telefon för Stockholm Läns Landsting. Om Sitra: Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra är en självständig allmänrättslig fond som övervakas av Finlands Riksdag. Sitras verksamhet består av forskning, innovativa projekt och utbildning samt företagsfinansiering, varmed fonden strävar till att befrämja finlands ekonomiska välfärd. Sitras verksamhet finansieras av grundkapitalet och företagsfinansieringens intäkter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/20/20010620BIT00770/bit0001.pdf