Medhelp överklagar Fyrklöverns avtal med SOS Alarm och begär att det stoppas

Report this content

Medhelp AB har idag till Förvaltningsrätten i Uppsala skickat in en begäran om överprövning av Fyrklöverns befintliga eller planerade avtal med SOS Alarm om att ta över ambulansverksamheten. Medhelp menar att Fyrklöverns avtal med SOS antingen är ogiltigt eller är en otillåten direktupphandling. Företaget har också yrkat att avtalet inte får fullgöras eller ingås innan något annat bestämts av domstol, s k inhibition.

Den 14 juni 2013 skrev Fyrklövern (Landstingen i Uppsala, Västmanland och Sörmland samt Gotlands kommun) på ett tilläggsavtal med Medhelp. Tillägget innebär att Fyrklövern erlägger ytterligare betalning per månad för att Medhelp ska fortsätta utföra uppdraget som Sjukvårdens larmcentral fram till och med den 30 november 2013. Efter den 30 november 2013 kan Fyrklövern ta över uppdraget för att driva det själva. Fyrklövern har även möjlighet att förlänga avtalet med Medhelp tre månader i taget till oktober 2014.

– Avtalet löste den akuta frågan om ersättning för allt det merarbete som vi behöver sätta in för att matcha att uppdraget var väldigt mycket större än Fyrklövern angivit. Samtidigt ger det Fyrklövern all den tid de behöver för att själva kunna ta över verksamheten, säger Dag Carlqvist, vd på Medhelp och fortsätter:

– Det var dock inte meningen att det skulle användas som ursäkt för bryta mot upphandlingsreglerna och ge avtalet till en annan extern aktör. Därför har vi idag begärt att förvaltningsrätten prövar frågans laglighet.

Medhelp menar att det nuvarande avtalet ger Fyrklövern alla möjligheter att ta den tid de behöver för att kunna bygga upp den egna verksamheten. Under tiden kan de, utan att sätta patientsäkerheten i fara, använda sig av de befintliga larmcentralerna som nu drivs framgångsrikt av Medhelp.

För mer information eller den kompletta ansökan vänligen kontakta:

Geir-Erik Hyvärinen, kommunikationschef Medhelp, 0702-52 99 81, Geir-Erik.Hyvarinen@medhelp.se