• Medhelp AB/

Vägverket tecknar avtal för Sjuk- och friskanmälan med Medhelp AB - Tjänsten väntas spara miljoner i sjukkostnader varje år.

PRESSMEDDELANDE 9 MAJ 2007

Vägverket tecknar avtal för Sjuk- och friskanmälan med Medhelp AB.
Tjänsten väntas spara miljoner i sjukkostnader varje år.

Vägverket har tecknat ramavtal för tjänsten Sjuk- och friskanmälan med Medhelp AB. Tjänsten fungerar som en sjukvårdsrådgivning per telefon där den anställde sjukskriver sig direkt hos en sjuksköterska tillgänglig dygnet runt – året om. Ett pilottest som omfattade 400 personer sänkte sjukkostnaderna med miljonbelopp.

Fler och fler företag ser över sin hantering av de anställdas sjukanmälningar. Vägverket har under 2006 testat en sådan tjänst i samarbete med Medhelp AB. 400 medarbetare på en grupp med relativt hög sjukfrånvaro och utsatta arbetsförhållanden har ingått i testet.

– Det blev en besparing på omkring en miljon kr under 12 månader inklusive kostnaden för tjänsten, berättar Per–Erik Westman, säkerhetschef på Vägverket och ansvarig för projektet. I vårt fall kom de flesta snabbare tillbaka till jobbet, även om vi inte i det här testet fick ned antalet sjukdomstillfällen så mycket.

– En utvärdering från de som deltog har givit mycket positiv respons, fortsätter Westman. Våra medarbetare ser det som en förmån att snabbt kunna komma i kontakt med en sjuksköterska när som helst på dygnet. Facket ger det också sitt fulla stöd.

Nu har Vägverket tecknat ett ramavtal som ger deras nära 7000 anställda möjlighet att få tillgång till tjänsten. Besluten att ansluta sig fattas av varje enskild enhet och tjänsten kommer därför successivt att rullas ut i organisationen.

– Vi har lagt stor vikt vid att den som ringer alltid ska få kontakt med legitimerad sjuksköterska oavsett tid på dygnet, säger Andreas Winqvist, vice VD på Medhelp. Vi ser idag ett ökande intresse för Sjuk- och friskanmälan. Bland våra kunder kan vi bland annat nämna Microsoft som för tredje året i rad nu utsetts till Årets bästa företag.

Tjänsten Sjuk- och Friskanmälan fungerar dygnet runt, året om. Alla sjukanmälningar hanteras direkt av en legitimerad sjuksköterska som samtidigt ger sjukvårdsråd. All praktisk hantering sköts därefter av tjänsten. Samma gäller för Vård av barn där sjuksköterskan även sköter kontakten med Försäkringskassan.

Efter några sjukdagar kontaktar en sjuksköterska åter den anställde för att höra hur han/hon mår och ge vidare råd och information. Den anställde friskanmäler sig också via tjänsten och kan använda hälso- och sjukvårdsrådgivningen i förebyggande syfte för sig och sin familj.

– Via informationen vi får kan Vägverket också på ett tidigt stadium fånga upp sjukdomsbilder för enskilda eller avdelningar och snabbare sätta in rehabilitering eller åtgärder, konstaterar Per-Erik Westman.

För ytterligare information vänligen kontakta
Per-Erik Westman, säkerhetschef och projektansvarig, Vägverket, 0243-750 22
Andreas Winqvist, vice VD Medhelp AB, 08-528 528 00

Medhelp startade år 2000 och ägs i huvudsak av den statliga finska jubileumsfonden Sitra. Företaget har cirka 230 anställda i Sverige. Omkring 190 sjuksköterskor med i snitt 20 års erfarenhet hanterar 2 miljoner samtal per år med ansvar för rådgivning till 2,5 miljoner invånare. Sjuksköterskorna är placerade på sex olika centra i Sverige och Finland, där alla är sammankopplade och stödjer varandra