eHälsa räddar liv och sparar sjukvårdens resurser

Report this content

Nu introduceras eHälsa i Sverige. Genom uppkoppling i hemmet kontrolleras patienters hälsotillstånd. Det innebär ökad trygghet, färre dödsfall och minskade kostnader i sjukvården.

I veckan pågår IT- och vårdmässan Vitalis i Göteborg. MedHelp, som bland annat sköter sjukvårdsrådgivningen i flera landsting, introducerar nu ett verktyg för eHälsa i Sverige. I ett första steg ska tre patientgrupper kunna använda verktyget – diabetiker, KOL-drabbade och personer med hjärtproblem. Det är grupper som har stor nytta av att hälsotillståndet kontrolleras och att avvikelser upptäcks snabbt.

- Nu kombinerar vi det bästa av två världar, medicinsk kompetens och teknikens möjligheter. Om alla patienter som har de här diagnoserna kopplas upp i sina hem skulle det rädda många liv, minska antalet akutbesök och spara stora resurser varje år, säger Andreas Winqvist som är VD på MedHelp.

Erfarenheter från Storbritannien visar att med hjälp av denna teknologi försvinner tre av fyra akutbesök. Antalet läkarbesök och inläggningar på sjukhus minskar också drastiskt. Patientgrupper med kroniska besvär tar en stor del av sjukvårdens resurser, såväl i Storbritannien som i Sverige.

- Det ser nästan för bra ut för att vara sant. Men studierna visar faktiskt dessa resultat. Teknologin ger patienterna och deras anhöriga mycket större trygghet och då behöver de inte åka in till sjukhuset lika ofta, säger Andreas Winqvist.

Möjligheten att sätta in åtgärder tidigare eftersom avvikelser upptäcks snabbt är bara en i raden av fördelar som eHälsa ger. Det innebär även att de medicinska insatser som krävs inte behöver vara lika omfattande. Sammantaget blir det en enorm vinst för patienterna.

Resultat från Storbritannien, Sydöstra Essex. Studie på patienter som använt eHälsa:

75 % färre akutbesök

83 % färre inläggningar på sjukhus

72 % färre SOS-samtal

56 % färre husläkarbesök

Fakta, antal patienter i Sverige

Diabetes: 380 000

KOL: minst 400 000

Hjärtproblem: 1,4 miljoner

Kostnad för ett vårddygn på sjukhus: 5 000 - 20 000 kr i genomsnitt beroende på medicinsk specialitet/avdelning

För ytterligare information: Jonas Sareld, marknadschef MedHelp, jonas.sareld@medhelp.se  mobil 0738-38 70 80

Om MedHelp

Vi på MedHelp är experter på svenskarnas välmående. Vår viktigaste uppgift är att hjälpa människor när hälsofrågor uppstår. Med unik kompetens och tillgänglighet bidrar vi med nära och personlig vård som leder till ökad trygghet och förbättrad hälsa. MedHelp grundades år 2000 och är idag ett av norra Europas största privatägda sjukvårdsrådgivnings­företag. MedHelp omsätter ungefär 200 miljoner kronor och har cirka 260 medarbetare. Huvudkontoret ligger i Stockholm och verksamheten bedrivs dygnet runt, årets alla dagar.

Taggar: