Julruschens populäraste klapp – ett socialt TV-spel

Julruschen har på allvar kommit igång hos Media Markt och det råder ingen tvekan om vilken som är årets hetaste julklapp – ett socialt TV-spel. Platt-TV apparater fortsätter att sälja bra, liksom hemmabiosystem. I tider av ekonomisk oro väljer allt fler svenskar att satsa på underhållning i hemmet.

- Julhandeln går väldigt bra i år på Media Markt, trots en rådande lågkonjunktur. Vi är väldigt glada att vi har startat upp sex varuhus under det gångna året och ser ljust på kommande år, då vi kommer att ha en fortsatt aggressiv expansion i Sverige, säger Erwin Rauh, Media Markts Chief Operating Officer i Sverige.

Sociala TV-spel är alltså årets hetaste julklapp bland dem som handlar hos Media Markt. Det rör sig om spel som samlar kompisgänget eller familjen framför TV:n för musik, sång, sport och filmfrågesport. Tack vare ett flertal nöjesspel som släppts under hösten har målgruppen breddats från ungdomar till familjer och young professionals.

- Vi ser en helt ny målgrupp som kommer in och köper TV-spel – föräldrar och kvinnor och män i 30-årsåldern. De gillar TV-spel som social umgängesform och väljer spel som Guitar Hero, Rockband, Lips och Buzz. Tillsammans med platt-TV:n och hemmabioanläggningen får de ett komplett underhållningssystem. DVDs säljer också bra, Mamma Mia är årets stora julhit. I dessa tider satsar allt fler på underhållning i hemmet, säger Mattias Brost, Varuhuschef på Media Markt i Heron City.

Om TV-spel och konsoler är julens hetaste prylar så är Platt TV:n årets vinnare. Trenden går allt mer mot Blue Ray och försäljningen av Blue Ray-DVDs ökar konstant. Digitala systemkameror har också sålt bra under det gångna året, tack vare att tekniken gått framåt och priserna sjunkit över lag. Inom datorer är Mini PC:s en bästsäljare just nu.

Media Markt har förlängda öppettider över jul och nyår. Besök www.mediamarkt.se för exakta öppettider för varje varuhus.

Anna Almberg
Anna.almberg@edelman.com
0709816782, 08-545 455 77

Media Markt is a leading electrical goods retailer with over 500 stores in 16 countries. The company was founded in 1979 and is housed under the roof of Media-Saturn-Holding GmbH in Ingolstadt, Ger¬ma¬ny. Media-Saturn-Holding had a net turnover of 17.1 billion euro in 2007. There are 750 Media-Saturn-Holding stores with approximately 50000 co-workers throughout Europe.