Media Markt etablerar sig i Norge

Media Markt kommer under 2012 etablera sig i Norge. Ett nytt nordisk holdingbolag Media-Saturn Shared Services Nordic är under etablering och det norska bolaget kommer att ingå i den nya nordiska organisationen med säte i Stockholm.

-       Vi är entusiastiska över att ta det nästa steget i vår nordiska etableringsstrategi. Norge är en marknad med stor potential. Norska konsumenter är köpstarka, innovativa och söker det senaste inom konsumentelektronik och vi ser fram emot att kunna erbjuda norska konsumenter ett bredare sortiment till lägre priser, säger Mikael Hagman, VD Media-Saturn Shared Services Sverige AB.

I dagsläget förhandlar man om ett 20-tal lägen för etablering. De första varuhusen kommer att öppnas i Östlandsområdet, så snabbt det bara går. Varuhusen kommer ha en större försäljningsareal än någon annan kedja i Norge. I Sverige fortsätter den expansiva etableringsstrategin och ytterligare 4 nya varuhus öppnas under 2011, bland annat Sveriges största cityvaruhus för hemelektronik i Gallerian, Stockholm.

-       Försäljningen så här långt i år har varit svagare än förväntat i Sverige, säger Mikael Hagman. Vi hade försäljningsrekord med vår mycket lyckade kampanj i mellandagarna, då vi sålde lika mycket på två dagar som vi normalt gör under en månad. Möjligen dränerade detta marknaden något under första kvartalet, säger Mikael Hagman.

-       Marknaden i Sverige är fortfarande hårt konkurrensutsatt och som den viktigaste lågprisaktören i den svenska marknaden ser vi ständigt över våra kostnader för att kunna erbjuda marknaden de lägsta priserna - detta är en del av vårt DNA. Detta medför också att vi effektiviserar i vissa varuhus på personalsidan, under ledning av våra lokala varuhuschefer.  I några varuhus kan det tyvärr innebära att vi måste minska personalstyrkan något, i andra att vi anställer. Det är en ständigt pågående process, samtidig som vi centralt koncentrerar oss ytterligare på tillväxt och letar ytterligare nya lägen. Samtidigt finns många positiva tecken; produktkategorier som telefoner och surfplattor säljer som tåget just nu. Det viktigaste kvittot vi kan få på att vi gör ett bra jobb, är att koncernen väljer att satsa på ytterligare expansion i Sverige och i Norden, säger Mikael Hagman.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Freudenthal, Presskontakt, 070 357 80 83, mail: henrik.freudenthal@mslgroup.com

Johan Rosenblom, Marknadschef Media Saturn, 08 555 023 00, mail: rosenblom@media-saturn.com

Media Markt är Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Företaget grundades 1979 och ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH. Framgångarna bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. För närvarande har Media Markt 19 varuhus i Sverige och 615 varuhus i 15 europeiska och asiatiska länder.