Media Markt i Norrköping och i Västerås öppnar den 25 oktober

I dag kan Media Markt bekräfta att de nya butikerna i Norrköping och i Västerås slår upp portarna den 25 oktober i år. Varje butik kommer att anställa runt 80 medarbetare. För en knapp månad sedan öppnade Media Markt butiker i Lund och i Jönköping och innan årets slut kommer ytterligare två butiker att invigas - i Sundsvall och i Växjö. Höstens sex nya butiker är viktiga delmål i Media Markts strävan att bli nummer ett på den svenska marknaden.

Media Markts Sverigechef, Erwin Rauh, säger:

- Det är jätteroligt att göra Media Markt tillgängligt för fler svenskar och de fantastiska mottaganden vi fått hittills tyder på att vårt koncept tilltalar konsumenter över hela Sverige. Dessutom är det självklart roligt att kunna bidra med nya arbetstillfällen.

- Vårt mål är bli Sveriges ledande återförsäljare inom hemelektronik, precis som vi är i de flesta länder i Europa. Det råder inget tvivel om att de rätta förutsättningarna finns i Sverige, för folk här vill ha de allra senaste produkterna, uppskattar ett stort utbud och är pris- och kvalitetsmedvetna.

Media Markts affärsidé är att erbjuda ett stort utbud av de mest välkända och respekterade varumärkena och att hålla låga priser. Det enorma sortimentet som består av tusentals olika varor innebär att personalen måste vara välutbildad och kunna ge bra köpråd. Hos Media Markt ligger varorna framme och uppackade så att kunderna kan känna på dem och prova dem. Det handlar om att skapa en rolig och givande shoppingupplevelse för kunderna.

Media Markt har en decentraliserad affärsmodell, där varje varuhus drivs som ett eget företag. I Sverige är varje varuhuschef delägare av varuhuset och har totalansvar för utbud, prissättning, marknadsföring och personal. ”People are the key” är en viktig del av Media Markts själ och formar en decentraliserad organisation med entreprenörskap i fokus. Detta har varit en viktig del i Media Markts framgångar.

Karin Tångstedt
karin.tangstedt@edelman.com
0702-29 34 94, 08-54545581

Media Markt är Europas ledande återförsäljare av el- och elektronikvaror med 477 varuhus i 17 länder. Företaget grundades 1979 och ingår i koncernen Media-Saturn-Holding GmbH i Ingolstadt, Tyskland. Media-Saturn-Holding visade en nettoomsättning på 13,3 miljarder euro 2005. Det finns för närvarande nära 600 Media-Saturn-Holding-varuhus med omkring 40 000 medarbetare i Europa.

Notes to editors:

Existerande Media Markt butiker:

- Stockholm – öppnade 2006-09-28
- Göteborg – öppnade 2006-10-25
- Lund – öppnade 2007-09-27
- Jönköping – öppnade 2007-09-27

Kommande Media Markt butiker:

- Norrköping – öppnar 2007-10-25
- Västerås – öppnar 2007-10-25