Media Markt öppnar två nya varuhus i Stockholmsområdet

Den 23 oktober 2008 öppnar Media Markt nya varuhus i Nacka och Barkarby. Tillsammans med de ytterligare öppningar som sker i höst – i Skövde och Göteborg – kommer Media Markt att ha fjorton varuhus i Sverige vid årets slut. Och fler varuhus kommer att etableras under 2009; bekräftat än så länge är i Umeå. Media Markt fortsätter sin satsning på den svenska marknaden, målet är att bli Sveriges ledande hemelektronikkedja. Varje varuhus förväntas anställa runt 80 medarbetare.

– Vi har länge sett fram emot att få öppna fler varuhus i Stockholmsområdet, inte minst då vi har haft en sådan succée i Heron City med Sveriges första Media Markt. Responsens på Media Markts koncept – ett enormt utbud, välkända varumärken och superlåga priser – har varit fantastisk i Sverige. Trots en rådande lågkonjunktur går det väldigt bra för Media Markt just nu, säger Erwin Rauh, Media Markts COO i Sverige.

Det nya varuhuset i Forum Nacka är drygt 3500 kvadratmeter stort och sysselsätter 115 anställda. Varuhuset i Barkarby är 3500 kvm stort och sysselsätter 128 medarbetare.

Antalet Media Marktvaruhus i Sverige blir nu tolv, en siffra som ska växa till 14 före årsskiftet. Media Markt öppnade sina två första varuhus i Göteborg och i Stockholm i slutet av 2006. Under hösten 2007 öppnade Media Markt ytterligare sex stycken i Sverige – i Norrköping, Västerås, Lund, Jönköping, Växjö och Sundsvall. I genomsnitt har varje varuhus skapat 80 nya arbetstillfällen.

- Media Markt har bara funnits på den svenska marknaden i två år och befinner oss fortfarande i en aktiv expansionsfas. Vi är mycket tacksamma för den uppmuntran vi får från våra kunder och ska fortsätta att expandera vårt framgångsrika koncept. Vårt mål är att bli nummer ett inom hemelektronik i Sverige”, säger Erwin Rauh, Media Markts svenska Chief Operating Officer.

Media Markts varuhuskoncept kan liknas vid ett ”elektronikpalats” med ett enormt urval av produkter i sortimentetet. Kända varumärken, de senaste produkterna, superlåga priser och det faktum att varorna är uppackade så att kunderna kan känna på dem och prova dem bidrar till att skapa en rolig shoppingupplevelse.

Media Markt har en decentraliserad affärsmodell, där varje varuhus agerar som ett eget företag. I Sverige är varje varuhuschef entreprenör och delägare av varuhuset och har totalansvar för utbud, prissättning, marknadsföring och personal. ”People are the key” är en viktig del av Media Markts själ.