Naturskyddsföreningen och Media Markt i miljösamarbete

Från och med igår har Media Markts kunder möjlighet att runda av priset uppåt till förmån för Naturskyddsföreningen när de handlar i företagets varuhus.

Samarbetet är en del av Media Markts arbete med att minimera sin miljöpåverkan och därmed vara med och ta ansvar för miljön. Insamlingen genomförs i samtliga Media Markts varuhus och fungerar i praktiken på samma sätt som vanliga insamlingsbössor, men istället för att kunderna ska behöva skramla med småmynt så rundar kassapersonalen helt enkelt av beloppet uppåt vid kortbetalning. Kampanjen genomförs under första veckan i december samt under tre veckor i februari.

– Insamlingskampanjen utgör en inspirerande möjlighet att tillsammans med kunderna få bidra till Naturskyddsföreningens globala klimatarbete. Det är viktigt att påpeka att insamlingskampanjen bara är en av flera åtgärder inom ramen för Media Markts mer övergripande miljöarbete. För två månader sedan övergick Media Markt till vindkraftsel och företaget satsar också hårt på återvinning och konsumentvägledning, säger Per Wernersson, Sverigechef, på Media Markt.

Naturskyddsföreningen arbetar såväl i Sverige som internationellt med att sprida kunskap, kartlägga miljöhot, skapa lösningar samt påverka politiker och myndigheter. De insamlade pengarna kommer att användas i Naturskyddsföreningens klimatarbete.

– Jag är stolt över företagets miljöarbete och insamlingskampanjen för Naturskyddsföreningen är jätteinspirerande. Jag kan garantera att det kommer att bli en hård och prestigefylld kamp mellan de olika varuhusen om vilka som kommer att samla in mest pengar till föreningen, säger Marcus Essesjö, försäljningschef på Media Markt i Heron City.

För ytterligare information:
Therése Klint, miljöchef Media Markt, tel: 08-555 02 100, e-post: klint@media-saturn.com

Media Markt är en ledande återförsäljare av el- och elektronikvaror med över 500 varuhus i 15 länder. Företaget grundades 1979 och ingår i koncernen Media-Saturn-Holding GmbH i Ingolstadt, Tyskland. Media-Saturn-Holding visade en nettoomsättning på 13,3 miljarder euro 2005. Det finns för närvarande nära 700 Media-Saturn-Holding-varuhus med omkring 50 000 medarbetare i Europa.