• Media Markt/

Sveriges största Media Markt lockade Örebroarna: Media Markts 18:e svenska varuhus öppnade igår i Marieberg.

Tidigt igår öppnade Media Markt sitt varuhus i Marieberg, äntligen kunde tusentals köande Örebroare ta del av det breda utbudet av vitvaror, dvd-filmer och hemelektronik som Sveriges största Media Markt erbjuder besökaren. Allt till Media Markts låga priser som inför öppningen spetsats ytterligare med flera oslagbara öppningserbjudanden.

Ännu tidigare var personalen på plats för att se till att varuhuset var redo att ta emot alla besökare. Personalstyrkan på Media Markt i Örebro består av människor med väldigt olika bakgrunder, alla har dock en sak gemensamt, nämligen serviceanda. Det är personer med erfarenhet från hemelektronikbranschen, men lika många från andra serviceyrken så som vården, restaurangnäringen och resebranschen

Vi är otroligt nöjda med öppningsdagen. Vi hade över 35 000 besökare och 6 000 betalande kunder som bland annat köpte 2 500 tv-apparater och 14 000 små vitvaror. Nu har vi fyllt på i varuhusets hyllor och även hunnit ladda om inför helgen”, säger Lars Lundqvist, varuhuschef på Media Markt i Örebro.

Media Markt i Örebro har en säljyta stor som en fotbollsplan och sysselsätter 133 personer på hel- och deltid. Det nyöppnade varuhuset blir nummer 18 i Media Markts snabba expansionstakt. Enligt Media Markts expansionsplan kommer elektronikkedjan ha öppnat 20 varuhus i Sverige innan årets slut. I genomsnitt skapar varje varuhus 80 nya arbetstillfällen.

Media Markts varuhuskoncept kan liknas vid ett elektronikpalats med ett brett sortimentet bestående av kända varumärken, de senaste produkterna och superlåga priser varje dag. Alla varor finns uppackade och installerade för kunderna att klämma och känna på vilket skapar en roligare och mer intressant shoppingupplevelse. Media Markt har en decentraliserad affärsmodell, där varje varuhus agerar som ett eget företag. Därmed är det varuhuscheferna, entreprenörerna och delägarna av varuhusen som har totalansvar för utbud, prissättning, marknadsföring och rekrytering av personal. ”People are the key” är en viktig del av Media Markts själ och Media Markt lever verkligen efter sitt mantra.

Äntligen har vi öppnat, första dagen slog alla förväntningar och personalen har verkligen gjort en superinsats för att ge alla besökare bra service trots det höga trycket från öppning till stängning”, säger Lars Lundqvist

Lars Lundqvist, Varuhuschef Media Markt Örebro
Tfn: 0734-154276
lundqvist@mediamarkt.se
www.mediamarkt.se

Media Markt är tillsammans med systerbolaget Saturn en av Europas ledande återförsäljare av hemelektronik. Varumärkena, som drivs oberoende av varandra och är konkurrenter, ingår i tyska koncernen Media-Saturn-Holding GmbH där Metro AG äger aktiemajoriteten. Media-Saturn hade 2009 en nettoomsättning på 19,9 miljarder euro, över 60 000 anställda och cirka 800 varuhus i 16 europeiska länder. Framgången bygger på ett unikt sortiment av märkesvaror till låga priser, kompetent personal, utmärkt service, tydlig annonsering och en decentraliserad organisation där varje varuhuschef är delägare i sitt eget varuhus. Varuhuscheferna är därmed själva ansvariga för utbudet i det egna varuhuset liksom för prissättning, personal och lokal marknadsföring. För mer information se: www.mediamarkt.se och www.media-saturn.com.

Taggar: