Beslut av årsstämman att ge styrelsen bemyndigande för ökning av bolagets aktiekapital

Bakgrunden till bemyndigandet är att möjliggöra för styrelsen att använda aktier som köpeskilling i samband med förvärv som ligger i linje med bolagets fastställda strategi.

Patrik Mellin, verkställande direktör i Mediaprovider Scandinavia AB, kommenterar:
– Beslutet ger oss den snabbhet och flexibilitet som vi behöver för att kunna genomföra de förvärv som vi planerar att göra. Marknaden för Internet publishing - där vi är verksamma – är hetare än någonsin och det kräver att styrelsen har handlingsfrihet att agera snabbt.

Beslutet fattades av bolagets årsstämma, som hölls på eftermiddagen den 16 april, och formuleras i sin helhet på följande sätt:

– Att bemyndiga styrelsen att besluta om nyemission av aktier i enlighet med styrelsens förslag:
Årsstämman beslutade att ge bemyndigande till styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, intill tiden för nästa årsstämma, kunna besluta om nyemission av aktier motsvarande sammanlagt högst 10 procent av vid emissionsbemyndigandet totalt antal registrerade aktier, med eller utan företrädesrätt för nuvarande aktieägare. Emissioner som beslutas med stöd av bemyndigandet skall kunna förenas med villkor att nya aktier skall betalas med apportegendom eller genom kvittning eller i övrigt med villkor enligt 13 kap 5 § första stycket 6 aktiebolagslagen. Skälet till att styrelsen föreslås kunna emittera aktier med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra för styrelsen att använda aktierna som vederlag i samband med förvärv.

För mer information och fullständigt protokoll från årsstämman, besök www.mediaprovider.se eller kontakta:

Patrik Mellin, VD Mediaprovider Scandinavia AB, 0701-852691, patrik.mellin@mediaprovider.se