Danska IT-tidningen ComON satsar allt på nätet

Som den första danska IT-tidningen satsar nu ComON - utgiven av Mediaproviders danska dotterbolag - fullt ut på webben och utökar sin Internettjänst.

Ulrik Krag, verkställande direktör i Mediaprovider A/S kommenterar:
– Vi stänger ner den tryckta tidningen och allokerar våra resurser till det område som har mest tillväxt. Tillväxten gäller både trafik och annonsomsättningen, där vi de senaste tre åren har upplevt tvåsiffriga tillväxtstal. Vi måste konstatera att vår målgrupp - som består av beslutsfattare inom IT-området - har mindre tid att läsa tryckta medier och i ökad omfattning väljer att ta del av nyheter och information via Internet. Den efterfrågan vill vi gärna ta tillvara på och erbjuda ännu fler tjänster.

Printutgåvan av ComON utkommer planenligt resten av första halvåret.

– Vi utökar nu vår tv-redaktion så att den från 1 juni sysselsätter tre personer. Det betyder att vi kommer att kunna öka både antalet produktioner och kvaliteten på dessa för ComON-TV och GearTV, Utöver det har vi en utvecklingsplan som innebär att vi de kommande fem månaderna lanserar tre nya redaktionella områden, på comon.dk. Vi kommer att erbjuda en så stor mängd nyhetsmaterial, inom IT- och hemelektronikområdet, att vi blir ledande i Danmark, berättar Brian Dixen, utvecklingsdirektör i Mediaprovider AS.

Om www.comon.dk:
www.comon.dk hade under april 710.000 besök av 186.000 unika besökare (källa: FDIM). ComON distribuerar varje dag två nyhetsbrev till fler än 30.000 mottagare.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrik Krag, verkställande direktör Mediaprovider A/S, telefon: + 45 2240 4313, e-post: ulk@ncom.dk

Om Mediaprovider A/S:
Mediaprovider Scandinavia AB, listat på FirstNorth, köpte under maj månad ncom publications a/s. Mediaproviders danska dotterbolag, MKF Danmark ApS, kommer från den 1 juni, tillsammans med ncom publications a/s, att utgöra Mediaprovider A/S.

Mediaprovider AS i Danmark driver tidningen Mobil, mobil.se, tidningen Zoom, ComON, IT-branschtidningen CRN, Gear, mediamac.dk, IT-jobbportalen jobeasy.dk och chat-communityn Netstationen.dk. Mediaproviders onlinemedier i Danmark besöks varje vecka av fler än 150.000 unika besökare.