Delårsrapport jan-mars 2007 - starkt kvartal, omsättningen ökar med 33%

JANUARI-MARS I SAMMANDRAG (jan-mars 2006)

- Koncernens nettoomsättning uppgick til 7.822 (5.900) KSEK, en ökning med 33%.

- Rörelseresultatet (EBITA) förbättrades med 32% och uppgick till -817 (-1.208) KSEK.

- EBITDA uppgick till -712 (-1.110) KSEK.

- Koncernens finansiella ställning är god med likvida medel vid periodens slut om 12.195 (291) KSEK, vilket motsvarar 1,75 SEK per aktie.

- Koncernens soliditet uppgick till 55,9% (negativ) vid periodens utgång.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

- Trafiken i bolagets nätverk MKF Network (Sverige) ökade med 81% vecka 11-13 jämfört med motsvarande veckor 2006. I januari – mars hade bolaget i snitt 132.000 unika besökare per vecka i Sverige.

- I mars lanserades den egenutvecklade webbtjänsten fotoguiden.se. Fotoguiden är en vägvisare för den fotointresserade och förmedlar kunskap för att ta bättre bilder, göra bra inköp av kameror och fototillbehör och lärabesökaren mer om bildbehandling. Tjänsten har fått ett positivt mottagande på marknaden.

- Omsättningen relaterad till bolagets digitala medier ökade mer än marknaden som växte med 40% (IRM).

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

- Förvärv av filmtidningen Ingmar
Den 10 april förvärvade bolaget filmtidningen Ingmar samt sajten Ingmar.se. Därmed stärkte bolaget sin ställning som innehållsproducent på filmmarknaden. Tillsammans med bolagets befintliga filmtjänster dvdforum.nu och stardustmagazine.se gör det att bolaget får en frontposition inom filmsegmentet. Tidningen Ingmar kommer under juni att slås samman med tidningen Stardust och byta namn till Allt om Film, liksom sajterna som kommer drivas under alltomfilm.se.

- Mobils täckningstest
För sjätte året i rad genomförde Mobil Sveriges enda heltäckande test av mobiltäckningen i landet. Över 22 000 samtal ringdes och tiotusentals megabyte laddades ned i städer, på vägar och på landsbygden runt om i hela Sverige. Mobils täckningstest förstärker varumärket som auktoritet inom sitt område och genererar värdefull publicitet. I år intervjuades Mobils chefredaktör Linus Brohult i Rapport och Aktuellt och testet citerades i TV4, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressen, N24 m.fl.

- Trafiksamarbeten
För att öka trafiken till bolagets nätverk MKF Network, samt stärka sajternas redaktionella innehåll, har ett antal trafiksamarbeten med redaktionella samarbetspartners inletts. Samarbetena går ut på utbyte av redaktionellt material och trafik med bl.a. Metro Teknik, Sweclockers, Svensk Filmindustri, E24 samt andra Schibstedföretag.

BESLUT TAGNA AV STYRELSEN, VILLKORADE GODKÄNNANDE PÅ EXTRA BOLAGSSTÄMMA DEN 23 MAJ

- Förvärv av Ncom Publications AS
Den 7 maj tecknades avtal om förvärv av samtliga aktier i danska Ncom Publications AS. Bolaget är en av Danmarks ledande Internet publishers inom IT-området och förvärvet innebär att Mediaprovider blir ett av de största bolagen i Skandinavien inom Internet publishing. Affären kommer att slutföras efter beslut på en extra bolagsstämma den 23 maj. Ncom Publications har snabbt vuxit till att bli en av de ledande Internet publishers inom IT-området, med framgångsrika varumärken som har starka positioner hos läsare såväl som på annonsmarknaden i Danmark. Utgångspunkten är IT-portalen och tidningen ComON, IT-jobbportalen jobeasy.dk, Mac-communityn mediamac.dk, ungdomscommunityn Netstationen.dk, pryltidningen GEAR och IT-branschtidningen CRN.

Omsättningen i den förvärvade verksamheten uppgick 2006 till 34 MSEK. Bolaget har idag 39 anställda. Efter förvärvet kommer koncernens omsättning uppgå till ca 70 MSEK (proforma 2006) och EBITDA beräknas till ca 6,5 MSEK (proforma 2006). Förvärvet innebär att koncernen kommer att
dubbla sin omsättning redan 6 månader efter listningen på First North. Köpeskillingen uppgår till 11,5 MDKR kontant samt 2 miljoner (2 000 000) nyemitterade aktier i Mediaprovider Scandinavia AB, till en emissionskurs om 6,32 SEK per aktie. Emissionskursen baseras på snittkursen under mätperioden 17 april till 30 april 2007.

- Köp av 15% av aktierna i det danska dotterbolaget MKF Danmark ApS
För att fullt ut kunna åtnjuta skalfördelar och positiva synergieffekter kommer Mediaprovider köpa de 15% av MKF Danmark ApS som idag ägs av Brian Dixen VD i MKF Danmark. MKF Danmark ApS kommer sedan konsolideras med Ncom Publications AS, som kommer att byta namn till Mediaprovider AS.

- Ny styrelseledamot
På den extra bolagsstämman den 23 maj föreslås att Carsten Bank-Mikkelsen tillträder som ny styrelseledamot i Mediaprovider Scandinavia AB. Carsten Bank-Mikkelsen är idag en av huvudägarna till Ncom Publications AS nuvarande ägare Bank & Berg ApS.

Bokslutskommunikén bifogas i sin helhet som PDF

Patrik Mellin, VD, telefon +46 701 852 691, e-post: patrik.mellin@mediaprovider.se